Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Tko želi biti medijski pismen? Metode medijskih istraživanja i njihova primjena na koncept “medijske pismenosti”

Zala Volčić


Puni tekst: engleski pdf 297 Kb

str. 35-66

preuzimanja: 1.955

citiraj


Sažetak

Područje medijskih istraživanja bavi se pitanjima koja uključuju složeni proces konzumacije masovnih medija i njegov odnos s praksama stvaranja značenja u publici. Jedna od trajnih tema medijskih istraživanja jest pitanje moći masovnih medija, njihovih učinaka i uloge kao sredstava kulture. U nekim se pristupima masovne medije analizira tek kao propagandna sredstva s izravnim medijskim učincima. U istančanijim inačicama smatraju se snagom koja oblikuja svijest javnosti određivanjem što je vijest i prikazivanjem događaja na svoj način ili pak time što daju tipične načine tumačenja svijeta. U članku se u uvodu opisuju glavni metodološki pristupi kojima istraživači medija analiziraju publiku i ulogu medija u njezinu svakodnevnom životu. U drugom dijelu članak prikazuje rezultate istraživanja koje kvalitativnom metodom ocijenjuje razumijevanje značenja pojma medijska pismenosta. Daje se poredbeni međunarodni pregled potrebe podučavanja studenata medijskoj pismenosti, te se jednu od opisanih kvalitativnih metoda pokušava primijeniti na studiju slučaja. Članak ispituje značenje koje ispitanici, mladi studenti pridaju pojmu – medijska pismenost. Iscrpnim dubinskim intervjuima 12 studenata iz različitih zemalja (SAD-a, Norveške, Kanade i Japana) pokušalo se doći do normativne definicije “medijske pismenosti” na temelju subjektivnih percepcija ljudi o masovnim medijima. Pritom se iscrpno analizira diskurs “medijske pismenosti” ispitanika. Članaka dokazuje da postoje dva prevladavajuća interpretacijska sklopa značenja medijske pismenosti, eksplicitni i implicitni. Većina je ispitanika smatrala medijsku pismenost pozitivnom i nastojali su svaki način pokazati koliko su “medijski pismeni” ili iznijeti vlastito tumačenje što znači biti “medijski pismen”.

Ključne riječi

medijska pismenost; masovni mediji; uloga medija; medijska istraživanja

Hrčak ID:

23310

URI

https://hrcak.srce.hr/23310

Datum izdavanja:

10.12.2003.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.660 *