Pregledni rad
Hrvatska medijska politika i javni mediji
Nada Zgrabljić Rotar
Sažetak
Temeljem zakona o javnim medijima i procesa njihove uspostave, u članku
se predstavlja hrvatska medijska politika prije najnovijih Zakona o telekomunikacijama
i Zakona o medijima. Hrvatska, kao i druge zemlje, ima vlastitu
osobitu povijest i strategiju razvoja javnih medija. Na primjeru Hrvatske izvještajne
novinske agencije – Hine i Hrvatske radiotelevizije (HRT-a) istražuju se
sličnosti naše medijske politike i one drugih tranzicijskih zemalja. Svim je tim
zemljama zajedničko što nisu imale tradiciju javnih medija jer su mediji u jednopartijskim
sustavima bili pod državnim nadzorom, te se uspostava javnih
medija pokazala izazovom i za civilno društvo i za političare. Međutim, s obzirom
da nema jedinstvene definicije javnih medija, nema ni jedinstvenog pravila
o njihovoj konstrukciji. Sadašnji je smjer hrvatske medijske politike pozitivan
i pokazuje pomak od normativnog modela re-nacionalizacije (Splichal,
2000) prema modelu koji će razvijati suvremeniji identitet javnih medija u sustavu
hrvatske medijske scene. Transformacija u javne medije je spora, a rezultat
je balansiranja između zakona i programskih, tržišnih i organizacijskih
zahtjeva koje nameće novo medijsko tržište, a mnogo manje – usmjerenosti na
suvremene programske izazove koje omogućuju nove tehnologije. Za sada nije
sasvim izvjesno kojim će smjerom krenuti hrvatska medijska politika i javni
mediji, a tako je bilo i u drugim zemljama tranzicije prije nego što je javna televizija
dobila nacionalnu konkurenciju i jači zamah stranog kapitala
(Jakubowicz, 2001). Pluralistički medijski sustav, kao alternativa – medijskoj
koncentraciji, medijskom monopolu i oligopolu, može se kreirati samo ispravnom
regulacijom javnog i komercijalnog sustava.
Ključne riječi
civilno društvo; medijska politika; javni mediji; Hrvatska
Hrčak ID:
23325
URI
Datum izdavanja:
10.6.2003.
Posjeta: 9.342 *