Suvremena lingvistika, Vol. 47 No. 92, 2021.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.22210/suvlin.2021.092.02
Rano ovladavanje engleskim jezikom: koliko rano je dovoljno rano?
Mirna Erk
orcid.org/0000-0003-2256-167X
; Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku
Silvija Ručević
orcid.org/0000-0001-9091-2924
; Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku
Sažetak
Od ranih 90–tih godina prošlog stoljeća do danas svjedoci smo spuštanja dobne granice za početak
formalnog učenja inog jezika (drugog, stranog, novog) iako noviji pogledi na odnos dobi i inojezičnog
razvoja upućuju na problematična uvjerenja i nepotvrđene dobrobiti ranijeg početka učenja stranih
jezika (Baumert et al. 2020; Singleton i Pfenninger 2018a). Štoviše, u Europskoj se uniji potiče uvođenje
programa učenja stranog jezika djeci mlađoj od 6 godina, na razini ranog i predškolskog odgoja (European
Commission 2011). Međutim, jako se malo zna o procesima, mehanizmima, ishodima i dugoročnim
učincima ranijeg početka učenja stranog jezika, u vrtićkoj dobi. Stoga smo istražili uspjeh djece mlađe
školske dobi (N=147) u ovladavanju engleskim kao stranim jezikom s obzirom na dob na početku učenja i
na dužinu izloženosti organiziranom poučavanju. Ispitanici su učili engleski formalno tijekom tri godine u
redovnoj nastavi, pri čemu je 91 dijete učilo engleski i u vrtiću, prije dolaska u školu. Testiranja su provedena na kraju prvog i trećeg razreda. Korelacijskom analizom utvrđena je statistički značajna povezanost dobi i
uspjeha na zadatku razumijevanja slušanjem na kraju prvog razreda, međutim, povezanost je izostala na
zadatku razumijevanja slušanjem na kraju trećeg razreda. Također, značajna je povezanost dobi i leksičke
proizvodnje na kraju trećeg razreda. Usporedba skupina ispitanika koji su učili engleski kao strani jezik
tijekom jedne ili dvije godine prije polaska u školu i ispitanika koji su počeli s učenjem u školi nije pokazala
statistički značajnu razliku između ovih skupina, što znači da su ispitanici koji su učili engleski jezik tri, četiri ili pet godina postigli ujednačen rezultat nakon tri godine učenja u redovnoj nastavi. Nalazi istraživanja
ukazuju na dugoročnu neučinkovitost predškolskog učenja engleskog jezika u podupiranju stranojezičnog
razvoja, ali istovremeno otvaraju važna pitanja o ulozi sredine, kontinuiteta i intenziteta poučavanja u
procesu ovladavanja engleskim jezikom.
Ključne riječi
učenici vrtićke dobi; mlađi učenici; usvajanje ino jezika; engleski kao strani jezik
Hrčak ID:
269763
URI
Datum izdavanja:
31.12.2021.
Posjeta: 2.303 *