Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.53745/bs.91.5.3

Rawlsova teorija pravednosti kao pravičnosti: filozofsko-teološka interpretacija

Anton Jamnik ; Teološki fakultet, Univerza v Ljubljani, Ljubljana, Slovenija


Puni tekst: engleski pdf 443 Kb

str. 1037-1058

preuzimanja: 473

citiraj


Sažetak

John Rawls jedan je od najvećih filozofa u području moralne teorije i predstavnik umjerenog liberalizma. Glavna ideja njegovog djela Teorija pravde, objavljenog 1971. godine, je pravednost kao pravičnost, odnosno uspostavljanje društva u kojem bi bila zajamčena socijalna sigurnost svakog pojedinca, s posebnim naglaskom na brigu o onima koji su manje privilegirani (socijalna načelo). Pri formiranju svoje moralne teorije mnogo se oslanja na Kanta, na tradiciju društvenog ugovora, a deontološki moral stavlja nasuprot utilitarnom (teleološkom). Činjenica da je u svoju teoriju uključio brojne vrline tipične za judeokršćansku tradiciju – pravičnost u odabiru načela pravednog društva, dostojanstvo svakog čovjeka, izvorni položaj koji znači idealan položaj (rajski vrt), socijalno načelo (siromašni Lazar), naglašavajući međusobni dogovor (Babilon ili Pedesetnica) – potaknulo je živu raspravu među teolozima. Odsutnost metafizike, činjenica da su ove vrline prisutne u Rawlsovoj liberalnoj teoriji u njihovom sekulariziranom obliku, ukazuje na određenu dvosmislenost ili čak proturječnost: s jedne strane to znači određeno pretraživanje unutar samog liberalizma (na neki način uplašenog od sebe), dok s druge strane liberalizam svojom metodom i polazištima poriče mogućnost prepoznavanja određenih vrlina i njihovih argumenata.

Ključne riječi

pravednost; liberalizam; vrlina; teologija; sekularizacija

Hrčak ID:

273916

URI

https://hrcak.srce.hr/273916

Datum izdavanja:

16.3.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.257 *