Pregledni rad
https://doi.org/10.47960/2712-0457.2021.2.3.7
Filmska industrija kao segment meke moći država na primjeru Južne Koreje, Kine i SAD-a
Božo Skoko
orcid.org/0000-0002-4028-7128
; Fakultet političkih znanosti, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Marijan Primorac
orcid.org/0000-0003-0188-8331
; Filozofski fakultet, Sveučilište u Mostaru, Mostar, BiH
Sažetak
Posljednjih desetljeća meka moć država postaje sve važniji segment njihova globalnog utjecaja. Naime, dok su nekada veličina teritorija ili broj stanovnika, odnosno ekonomska i vojna moć, definirali globalnu važnost pojedine države, u vremenu globalizacije i manje države postaju međunarodno utjecajni igrači ako posjeduju određenu snagu karizme i šarma, odnosno ako kreiraju globalno relevantne i atraktivne poruke, sadržaje, proizvode ili poteze. Taj se utjecaj sve češće temelji na kulturi, osobito popularnoj, koja ne poznaje granice i zahvaća najširi krug ljudi. Stoga sve veći broj država
ulaže ozbiljna sredstva u jačanje globalne prepoznatljivosti kroz popularnu kulturu, osobito film.
Iako je film od svojih početaka korišten kao promotivno, pa i ideološko sredstvo, posljednjih godina
postaje – s jedne strane važan komercijalni proizvod, koji proizvođačima donosi velike prihode, a s
druge strane izrazito važan segment meke moći države, jer na kreativan i popularan način progovara
o vrijednostima neke zemlje ili kulture, važnim temama, velikanima, povijesnim događajima, načinu
života i sl. U tome kontekstu popularna hollywoodska industrija nema više globalni primat, iako još
uvijek prilično kreira trendove. Uz snažnu filmsku produkciju u Indiji, Južna Koreja postaje sve važniji
globalni igrač. Kina sve više ulaže u vlastitu filmsku produkciju i jačanje meke moći kroz kulturu, a
Turska je postala drugi globalni igrač u proizvodnji televizijskih serija. Stoga ćemo u ovome radu
definirati ulogu filma kao važna segmenta meke moći, analizirati nastojanja SAD-a, Južne Koreje i
Kine te ukazati na trendove i mogućnosti uporabe.
Ključne riječi
meka moć; filmska industrija; popularna kultura; SAD; Kina; Južna Koreja
Hrčak ID:
274659
URI
Datum izdavanja:
30.12.2021.
Posjeta: 1.726 *