Prethodno priopćenje
IDEOLOŠKI I STRUKTURALNI MODERNIZAM U KRLEŽINU POVRATKU FILIPA LATINOVICZA
Denis Kuzmanović
orcid.org/0000-0001-6368-6204
; Sveučilište u Mostaru, Filozofski fakultet
Sažetak
Krležin roman Povratak Filipa Latinovića predstavlja učinkovit spoj ideološkoga i strukturalnoga modernizma gdje se kroz karak- ter i promišljanja istoimenoga protagonista oslikava kaos među- ratnoga razdoblja 20. stoljeća. Latinovicz kao umjetnik predstav- lja savršenu prizmu u kojoj se prelamaju egzistencijalne tjeskobe, i njegove vlastite, i one ljudi koji ga okružuju. Ova prizma ra- zotkriva otuđenje i fragmentaciju između ljudi i njihove okoline, gdje su posebno zanimljivi kontrasti između ruralne i urbane sre- dine, između društvenih klasa, propadanje nekoć neprikosnovenih poimanja društvenih vrijednosti kao i urušavanje struktura moći crkve i aristokracije. Na ruševinama ovakva društva cvjetaju samo nemiri jer potraga za srećom postaje sve neuhvatljivija, a i samo njezino postojanje dolazi u pitanje. Poremećaji moralnih vrijed- nosti i komunikacije među ljudima izražavaju se i u formalnim eksperimentima, poput klasičnih tehnika kao što su struja svijesti, akronološki zaplet, intertekstualnost itd. Međutim, Krleža uvodi i određena osvježenja u višestrukoj ulozi pripovjedača koja se pro- teže od čisto opisne, intimne, polemičke do sarkastične i sl. Krležin modernizam u ovome romanu svojevrstan je kaleidoskop osobnih i društvenih previranja egzistencijalnoga rata moderna čovjeka koji još uvijek traje.
Ključne riječi
Krleža; modernizam; otuđenje; Filip Latinovicz; previranje; umjetnost; propadanje.
Hrčak ID:
278765
URI
Datum izdavanja:
3.6.2022.
Posjeta: 1.107 *