Rasprava
NATJECANJE IZ HRVATSKOGA JEZIKA Protekla je školska godina po mnogočemu bila neobična, teška. Mnogi vole reći izazovna. Cijeli obrazovni sustav suočio se s dugotrajnim epidemiološkim mjerama, s nastavom na daljinu, nastavom pod maskama, mješovitom nastavom... Sve je bilo puno problema i prepreka koje su ipak bivale premošćivane u nastavi jer nastava mora ići dalje. Ona ne može stati jer tada staje društvo – i metaforički i doslovno. Sve su se te stvari prelile i na natjecanje iz hrvatskoga jezika – 26. po redu. Kao da nisu bile dostatne samo izvanjske nove okolnosti – ovo je natjecanje zadesio i trenutak ulaska nekih razreda u kurikulske ishode – sedmi, prvi i drugi razred bili su potpuno prema kurikulu, treći prema razlikovnom kurikulu, četvrti razred jedini još prema starom programu, odnosno imao je čistu leksikologiju. Iskustvo online pisanja testa postojalo je od pretprošle godine i sad je još više dorađeno; slobodno možemo reći usavršeno. Ni jedan korak nije preskočen, ni jedan učenik / ni jedna učenica nisu zaobiđeni zbog (samo) izolacije. Doista možemo reći da su problemi bili izazovi i da su uspješno riješeni. Upravo u ovome dijelu posla Agencija za odgoj i obrazovanje, kao organizator ovoga i svih drugih natjecanja, pokazuje kako dobro poznaje i sustav i svoje nastavnike, učenike i program odnosno kurikul. Za natjecanje iz hrvatskoga jezika ključni suradnik bio je i Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje čiji su znanstvenici bili recenzenti za testove svih triju razina za svaki razred. Školska razina natjecanja organizirana je u školama. Za sve koji nisu mogli uživo pisati test omogućeno je online pisanje na posebno prilagođenoj pdf inačici testa u kojoj su ostavljena prazna mjesta za upisivanje odgovora bez utjecaja na ostali dio testa. Školska razina bila je vrlo uspješna i na tome treba zahvaliti ponajprije nastavnicima hrvatskoga jezika koji su preuzeli sav organizaciji dio na sebe. Županijska razina također se pisala u matičnim školama i onda su se testovi dostavljali županijskim povjerenstvima na ispravljanje. Ponovno se pokazalo da jako dobro funkcionira kapilarni sustav organizacije nas profesora i da u tehničkim dijelovima provedbe nema većih problema. Nažalost, izostalo je okupljanje uživo ponajboljih poznavatelja hrvatskoga jezika na nekome lijepom mjestu u Hrvatskoj kojemu je uvijek smisao da ublaži natjecateljske tenzije i stvori trajne uspomene. Državna razina ponovno se pisala u matičnim školama naših finalista uz mogućnost za one u (samo)izolaciji da pišu test online uz videonadzor. Cijeli proces bio je besprijekorno organiziran, uz posebne e-adrese za primanje i slanje skeniranih testova. I zadnji korak bio je u rukama Državnoga povjerenstva koje je pričekalo da pristignu i pravi testovi zemaljskom poštom. Predsjednica Državnoga povjerenstva dr. sc. Marijana Češi mogla je nakon svega zadovoljno proglasiti ovogodišnje pobjednike. Evo nikad većeg broja sudionika po razredima na državnoj razini. To je bila dobra posljedica izvanrednih okolnosti – mogao se pozvati nešto veći broj učenika na državnu razinu. Je li ovo natjecanje bilo teže ili lakše? Teško je reći. Bilo je drugačije, bilo je puno promjena, novih odluka, ali dogodilo se i učenici su kao svih 25 puta ranije proučavali hrvatski jezik, pamtili morfologiju, vježbali leksikologiju, ponavljali sintaksu, izgovarali naglaske... Zato će pobjednici ovoga natjecanja imati i neobičnu priču o svojoj pobjedi. Čestitamo im!