Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.47960/2712-0457.2022.1.4.31

EFEKTI MIRISA I BOJE PROIZVODA NA ATRAKTIVNOST KUPNJE

Ivona Čarapina Zovko orcid id orcid.org/0000-0001-6978-5844 ; Sveučilište u Mostaru, Mostar, Bosna i Hercegovina
Iva Đinkić ; Sveučilište u Mostaru, Mostar, Bosna i Hercegovina


Puni tekst: hrvatski pdf 195 Kb

str. 31-43

preuzimanja: 294

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 175 Kb

str. 43-43

preuzimanja: 26

citiraj


Sažetak

Glavna zadaća senzornoga marketinga stvaranje je emocija kod kupaca na nesvjesnoj razini pomoću osjetila. Cilj je ovoga istraživanja bio ispitati uloge boje i mirisa proizvoda u procjeni atraktivnosti samoga proizvoda i spremnosti na kupnju. Istraživanje se sastojalo od dva dijela. Na osnovi predistraživanja koje je provedeno putem online upitnika sa 200 sudionika izabran je omekšivač kao proizvod koji je spolno neutralan i koji ne asocira na koronavirus te je korišten kao podražajni materijal u glavnome dijelu istraživanja. Glavni dio istraživanja proveden je na Filozofskome fakultetu Sveučilišta u Mostaru, a sudionici su bili studenti u dobi od 18 do 27 godina (M = 22,62; sd = 2,210). Ukupan broj sudionika bio je 60 (22 muškaraca i 38 žena) koji su bili podijeljeni po slučaju u četiri nezavisne grupe. U svakoj grupi sudionici su procjenjivali omekšivač koji je predstavljen u različitim bojama (plava, žuta) i situacijama bez mirisa i s mirisom. Utvrđene su statistički važne razlike u rezultatima procjene atraktivnosti proizvoda i spremnosti na kupnju proizvoda s obzirom na boju proizvoda. Sudionici su plavi proizvod procjenjivali atraktivnijim i pokazivali su veću spremnost na kupnju od istoga proizvoda žute boje. Nisu utvrđene bitne razlike u procjeni atraktivnosti proizvoda s obzirom na miris proizvoda, dok su utvrđene statistički značajne razlike kod spremnosti na kupnju s obzirom na miris pri čemu su sudionici spremniji kupiti proizvode koji je predstavljen s mirisom.
Utvrđena je značajna povezanost između atraktivnosti proizvoda i spremnosti na kupnju. Zaključno, istraživanje pokazuje efekte boje i mirisa proizvoda koji su korisni za marketinške strategije.

Ključne riječi

senzorni marketing; boja; miris; kupovina

Hrčak ID:

284520

URI

https://hrcak.srce.hr/284520

Datum izdavanja:

30.6.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 571 *