Pregledni rad
Inovacije u proizvodnji: Hrvatsko-njemačka komparativna analiza
Petra Jung Erceg
Jasna Prester
Sažetak
Inovacije u proizvodnji, ali i u pružanju usluga, ključna su kompetencija nekog poduzeća (Loewe, Dominiquini, 2006). Dobni (2006) je našao preko tisuću knjiga i članaka na temu inovacija i pokazuje pozitivan rastući trend u istraživanju inovacija. Iako je uspješna inovacija rezultat dobre ideje i truda da se ta ideja provede u djelo, u literaturi na temu inovacija često se proučavanje inovacija dijeli na tri područja: razvoj novog proizvoda, inovacije procesa proizvodnje, te organizacijske menadžerske inovacije. Stoga ćemo se i mi u ovom radu držati te podjele.
U ovom radu predstaviti ćemo dio rezultata koji su proizašli iz istraživačkog projekta „EMIS - European Manufacturing and Innovation Survey“ vođen od strane Fraunhofer ISI instituta iz Njemačke. Istraživanje se provodi svake dvije godine i u njemu sada sudjeluje trinaest europskih zemalja. Hrvatska u projektu sudjeluje od 2003. godine. Dio rezultata na hrvatskom uzorku već je objavljen i može se naći u (Tipurić, Prester, Veža, 2007) i u (Veža, Prester, 2007).
Samo EMIS istraživanje provodi se po uhodanoj metodologiji koju je razvio Fraunhofer Institut i u Njemačkoj se provodi već od 1993. godine. Ova uhodana metodologija i isti upitnik koji se koristi u svim zemljama učesnicama osigurava da se rezultati mogu uspoređivati među zemljama. Tako je i ovaj rad upravo rezultat usporedbe rezultata između hrvatskih i njemačkih proizvođača.
Preliminarni rezultati istraživanja inovacija u Hrvatskoj, kako kroz EMIS istraživanje tako i kroz „CIS – Community Innovation Survey“ vođen od strane Ekonomskog Instituta Zagreb, pokazuje pozitivne rezultate po pitanju inovacija u Hrvatskoj (Račić, Radas, Rajh, 2005, str. 403).
U ovom radu osvrnuti ćemo se na glavna inovacijska pitanja (proizvod, proces, organizacijska inovacija) i utvrditi gdje su sličnosti i razlike s sličnim proizvodnim poduzećima u Njemačkoj. Također ćemo ispitati da li je razlika u inovacijskim konceptima između Hrvatske i Njemačke statistički signifikantna, te utvrditi područja gdje su razlike najveće. Tim razlikama pokušati ćemo naći razlog što onda može hrvatskim poduzećima biti vodilja u unaprjeđivanju vlastitih proizvodnih procesa.
Ključne riječi
Proizvodna poduzeća; inovacije; hrvatsko-njemačka komparativna analiza
Hrčak ID:
26124
URI
Datum izdavanja:
1.12.2007.
Posjeta: 5.120 *