Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.24869/spsih.2022.271

Psihičko zdravlje geekova

Una Mikac orcid id orcid.org/0000-0001-9369-6462 ; Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences of University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Puni tekst: hrvatski pdf 444 Kb

str. 271-296

preuzimanja: 125

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 444 Kb

str. 271-296

preuzimanja: 106

citiraj


Sažetak

Susresti nekoga koga možemo smatrati geekom, odnosno stručnjakom za neki interes vezan za pop kulturu ili
izmišljene svjetove kojim se intenzivno bavi, sve je češća pojava. Uz geekove se vežu i negativni stereotipi koji impliciraju
da imaju problema s psihičkim zdravljem zbog svojih aktivnosti, pretpostavka koju ovaj rad provjerava na dva načina.
Prvo je uspoređeno psihičko zdravlje geekova i pripadnika opće populacije, uključujući i psihološku uznemirenost
i zadovoljstvo životom. Zatim su ispitani odnosi psihičkog zdravlja i triju motivacija za geek-aktivnosti (potreba za
pripadanjem, aktivna uključenost i migracija u izmišljeni svijet). Podatci su prikupljeni u Hrvatskoj online upitnikom
1219 pojedinaca uključenih u geek-aktivnosti. Geekovi su imali isto ili bolje psihičko zdravlje u odnosu na uzorke iz opće
populacije iz drugih istraživanja. Prihvaćanje geek-aktivnosti od bliskih osoba te manje izražen grandiozni narcizam
i osjećaj povlaštenosti su očekivano bili povezani s manje simptoma psihičkih poremećaja i/ili većim zadovoljstvom
životom, dok je viši stupanj uključenosti u kreativne geek-aktivnosti neočekivano predviđao više simptoma psihičkih
poremećaja. Ovi rezultati impliciraju da je potreba za pripadanjem kao motivacija za geek-aktivnosti zaštitni faktor, a
migracija u izmišljeni svijet kao motivacija za geek-aktivnosti faktor rizika za psihičko zdravlje.

Ključne riječi

Geek; Dvojni model psihičkog zdravlja; Subjektivna dobrobit; Psihološka uznemirenost; Geek uključenost

Hrčak ID:

292586

URI

https://hrcak.srce.hr/292586

Datum izdavanja:

31.1.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 528 *