Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.15291/ai.4146

Pregled i analiza kritika koncepta cjeloživotnog obrazovanja

Anita LUKENDA orcid id orcid.org/0000-0002-7169-4199 ; Studij pedagogije, Sveučilište u Mostaru, Mostar, Bosna i Hercegovina
Ana Marija IVELJIĆ orcid id orcid.org/0009-0002-6961-5399 ; Odjel za pedagogiju, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 220 Kb

str. 205-224

preuzimanja: 303

citiraj


Sažetak

Cilj rada usmjeren je pregledu i analizi kritika upućenih konceptu cjeloživotnog
obrazovanja razvijenog u okrilju UNESCO-a, a odnosi se
na njegovu prvu razvojnu fazu tijekom 1970-ih godina. Radom na dokumentaciji
izdvojene su kritike koje su se prvenstveno odnosile na teorijska
promišljanja o konceptu i iz kojeg do izražaja dolaze obilježja
kao što su (ne)jasna definicija cjeloživotnog obrazovanja, uključivanje
neintencionalnih oblika učenja, uloga nastavnika u ostvarivanju koncepta
i sl. Pregled kritika koncepta temelji se ponajprije na stajalištima
predstavnika radikalne kritike, potom i na kritikama pripadnika analitičke
filozofije odgoja i obrazovanja. Posljedično se iznose odgovori
na iskazane kritike, a koje su dali zagovornici koncepta cjeloživotnog
obrazovanja. U svrhu postizanja što objektivnijeg pregleda i analize
kritika izdvojene su i kritike koncepta cjeloživotnog obrazovanja autora,
koji su ujedno bili i njegovi zagovornici. Radikalna stajališta
o ostvarenju cjeloživotnog obrazovanja unutar okvira sustava, kao i
tvrdnje predstavnika filozofije odgoja i obrazovanja o proizvoljnom
definiranju i shvaćanju koncepta, potaknula su daljnja propitivanja o
razradi koncepta kako bi se u odgojno-obrazovnom diskursu postigla
što viša razina suglasnosti i zajedničko razumijevanje ciljeva, a posljedično
i smjer djelovanja u svrhu njegove implementacije. To nije moguće
bez uvažavanja postojećih obilježja nacionalnih sustava odgoja
i obrazovanja kojima bi krajnji cilj trebao biti stvaranje pretpostavki
za odgovaranje na obrazovne potrebe svakog pojedinca, što je zapravo
odraz humanističkog podrijetla koncepta.

Ključne riječi

analitička filozofija odgoja i obrazovanja; cjeloživotno učenje; kritička pedagogija; UNESCO

Hrčak ID:

296314

URI

https://hrcak.srce.hr/296314

Datum izdavanja:

23.3.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 524 *