Skoči na glavni sadržaj

Izlaganje sa skupa

Izvješće s radionice "Upravljanje preventivnim aktivnostima "

Organizacijski odbor ; Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski PDF 47 Kb

str. 104-107

preuzimanja: 39

citiraj


Sažetak

Sve je više preventivnih programa koji se često međusobno preklapaju, a da pritom oni
koji ih provode ne znaju jedni za druge. To istovremeno pridonosi i neracionalnom trošenju
postojećih resursa i ponekad zbunjuje javnost. Zaključci 2. hrvatskog kongresa preventive i
unapređenja zdravlja (Kumulativni izvještaj Znanstvenog odbora Kongresa, na dan 25.04.2012.
dostupno na http://www.zdravi-gradovi.com.hr/media/42696/izvjestaj-znanstveni-odbor.pdf) i
poglavlje 12. Strateškog plana razvoja javnog zdravstva (na dan 25.04.2012. dostupno na
http://www.zdravlje.hr/ministarstvo/strateski_plan_razvoja_javnog_zdravstva_za_
razdoblje_2011_2015) naglašavaju potrebu uspostave Registra preventivnih projekata i
programa odnosno sustava upravljanja preventivnim aktivnostima (UPA) te je radionica
Upravljanje preventivnim aktivnostima (UPA), organizirana u sklopu Tjedna preventive 2012,
aktivni nastavak navedenih inicijativa.
Radionica je održana 3.4.2012. na Školi narodnog zdravlja „Andrija Štampar“ u
organizaciji Hrvatskog društva za javno zdravstvo HLZ-a, Hrvatskog epidemiološkog društva
HLZ-a, Sekcije za kronične nezarazne bolesti HED-a, Hrvatskog društva za školsku i
sveučilišnu medicinu HLZ-a, Hrvatskog društva za medicinsku informatiku, Škole narodnog
zdravlja „Andrija Štampar“ Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Hrvatskog zavoda za
javno zdravstvo uz aktivno sudjelovanje brojnih preventivnih stručnjaka iz zemlje. Skup je
pozdravila dr.Dunja Skok-Poljak, ispred Ministarstva zdravlja, prof.dr.sc.Željko Metelko, ispred
Hrvatskog liječničkog zbora te prof.dr.sc.Slobodan Lang ispred organizatora 2. Hrvatskog
kongresa preventive i unapređenja zdravlja. Nakon uvodnih plenarnih predavanja (prof.dr.sc.
Marija Strnad Pešikan: Koordinacija javno zdravstvenih aktivnosti; Doc.dr.sc.Nataša Antoljak:
Nacionalni program probira na rak debelog crijeva prof.dr.sc.Vesna Jureša: Preventiva u PZZ;
dr. Danijela Lazarić-Zec: Primjer preventivnog programa u Istarskoj županiji; dr.Tatjana
Nemeth-Blažić: Program prevencije HIV-a- metode evaluacije) sudionici su raspravili potrebu i
načine uspostave Registra preventivnih aktivnosti kao alata za poticanje, usmjeravanje i
koordinaciju preventivnih aktivnosti u zajednici u okviru nekoliko radionica. Voditelji radionica
bili su: prim.dr.V.Kralj,dr.med., M. Šekerija, dr.med., dr.sc.T. Poljičanin, dr.med.,
prof.dr.sc.Ž.Metelko, dr.med., dr.sc.A.Ivičević-Uhernik, dr.med., S.Predavec, dr.med.,
prof.dr.sc.V.Jureša, dr.sc.A.Džakula, dr.med., Dunja Durut-Beslač, dipl. ing,
dr.sc.M.Erceg,dr.med., doc.dr.sc. Branko Kolarić, dr.med., prof.dr.sc.J. Kern, prof.dr.sc.
V.Ilakovac, dr.sc.I.Pristaš, dr.med., Zvonimir Pavić, dipl.ing.
Osnovno pitanje postavljeno na raspravi bilo je: Možemo li u Hrvatskoj dogovoriti način
evidentiranja projekata o preventivnim, odnosno javnozdravstvenim projektima/aktivnostima,
odnosno upravljanja preventivnim aktivnostima? Nakon rasprave koja je trajala oko sat i pol
sudionici svih radionica su se složili da su evidentiranje i evaluacija projekata o preventivnim
aktivnostima u Hrvatskoj potrebni i da je navedeni sustav moguće i potrebno uspostaviti. S
obzirom na potrebu daljnjeg specificiranja i provođenja aktivnosti potrebno je formiranje radne
skupine koja će biti zadužena za detaljnu razradu plana i implementaciju sustava po fazama.
Radna skupina će ovisno o području koje će biti razmatrano, u pojedinim fazama svog
djelovanja uključivati meritorne stručnjake drugih grana u cilju sveobuhvatne i detaljne analize i
specifikacije razmatranog dijela sustava (npr. zakonodavstvo, financije, …).
Osnovu radne skupine čini organizacijski odbor radionice, a do 15.svibnja molimo sve
zainteresirane za aktivno uključivanje, odnosno da nam se jave na mail: hcjz@hzjz.hr
Najkasnije do 1.lipnja radna će skupina donijeti vremenski plan aktivnosti uz plan rokova
izvršenja i odgovorne osobe.
Zaključci radionica i smjernice te predstojeći zadaci za radnu skupinu su sljedeći:
• Sustav preventive u zavodima za javno zdravstvo preopterećen je te je potrebno
osiguravanje dodatnih resursa (ili re-alokacija resursa) za njihovo provođenje. Također
je potrebno aktivnije uključiti primarnu zdravstvenu zaštitu, posebice patronažne
sestre ali pod stručnim vodstvom javnozdravstvenih stručnjaka i županijskih zavoda za
javno zdravstvo na čelu sa Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo.
• Potrebno je definirati poslovne procese te izdvojiti linearne procese u sustavu
prevencije.
• Potrebno je jasno definirati preventivne aktivnosti i njihov opis uključiti u zakonsku
regulativu
• S obzirom na opsežnost i zahtjevnost projekta potrebno je pilotiranje na dijelu
aktivnosti. Za početak je potrebno obuhvatiti preventivne aktivnosti iz područja
kroničnih nezaraznih bolesti (KVB, DM, tumori, KOPB, mentalne, ozljede) te
obuhvatiti sljedeće rizične čimbenike – pušenje, alkohol, tjelesna neaktivnost,
nepravilna prehrana, hipertenzija, hiperlipidemija, debljina uz dodatna polja - spol,
dobna skupina, ugrožene populacije, demografsko obilježje, slobodno polje, nositelj,
izvor financiranja, razina provedbe (predložak dostupan za suicide)
• Evaluacija je izrazito važna te je potrebno oformiti neovisno edukacijsko tijelo kada
organizacijski i financijski preduvjeti budu zadovoljeni
• Sporazumom između ključnih dionika (MZ, HZJZ,HZZO, mreža ZZJZ) potrebno je
osigurati 80.000,00 kn za uspostavu inicijalnog tehnološkog rješenja
• Uspostava Fonda za prevenciju bolesti i promicanje zdravlja omogućila bi održivost
sustava za upravljanje preventivnim aktivnostima te je daljnje aktivnosti potrebno
usmjeriti u cilju njegove uspostave (sredstva bi djelomično bila osigurana i iz samih
projekata - svaki preventivni projekt bi morao predvidjeti sredstva za recenziju i
evaluaciju)
• Potrebno je uspostaviti posebnu jedinicu za prijavu i praćenje projekata prema EU i
drugim fondovima
• Radom UPA morao bi koordinirati Odbor sastavljen od predstavnika ključnih dionika
te je potrebna njegovo formiranje
• UPA je potrebno uvrstiti u GPP2013. i ostale zakonske akte koji reguliraju
zdravstvene statističke aktivnosti kao redovito istraživanje
• Potrebno je definiranje Zakona o prevenciji bolesti i promicanju zdravlja te Pravilnika
o Fondu za prevenciju bolesti i promicanje zdravlja
• Izgradnja se treba odvijati kroz najmanje dvije faze. U prvoj fazi predlaže se izgradnja
registra preventivnih aktivnosti s minimalnim setom atributa za opis projekta (odnosno
preventivne aktivnosti) a projekti koji se financiraju javnim novcem moraju biti
predstavljeni svojim rezultatima u registru (registar mora imati bar jedan atribut koji
se odnosi na rezultat svake pojedine preventivne aktivnosti). Druga faza razvoja
registra preventivnih aktivnosti podrazumijeva reguliranje sekundarne uporabe
podataka iz eksternih baza podataka (u kojima se nalaze podaci prikupljeni u okviru
pojedinih preventivnih aktivnosti, npr. cezih, registar za rak,i sl.)
• Interoperabilnost sa sličnim inicijativama u svijetu korisna je te ju je potrebno uzeti u
obzir
U konačnici, razvojem UPA sustava omogućit će se obuhvat informacija o preventivnim
programima koji se provode u zajednici a prikupljene informacije će pomoći u planiranju novih
programa i stvaranju suradne mreže stručnjaka i organizacija.
Iz navedenih razloga potrebna je daljnja aktivna uspostava sustava u okviru inter-institucionalne
sinergističke i poticajne intervencije. Članci u kojima se raspravljaju pojedine dimenzije
uspostave UPA (organizacijska pitanja, legislativa, financijski okvir, evaluacija, determinante i
IKT u UPA) bit će objavljeni u Hrvatskom časopisu za javno zdravstvo. Pozivamo sve
zainteresirane na suradnju u procesu uspostave UPA. Svoje prijedloge i primjedbe možete
poslati na adresu HČJZ-a hcjz@hzjz.hr.
Zagreb, 27.travnja 2012.
Organizacijski odbor

Ključne riječi

upravljanje,preventivne aktivnosti

Hrčak ID:

296968

URI

https://hrcak.srce.hr/296968

Datum izdavanja:

7.4.2012.

Posjeta: 90 *