Skip to the main content

Preliminary communication

SEKTOR ZRAČNOG TRANSPORTA EUROPSKE UNIJE U RAZDOBLJU NAKON 11. RUJNA

Paul Roosens


Full text: english doc 244 Kb

page 51-80

downloads: 3.683

cite


Abstract

Teroristički napad 11. rujna 2001. godine u New Yorku uzrokovao je veliku krizu u svjetskom i europskom zračnom sektoru. Deregulacija tržišta zračnog transporta Europske Unije već je bila potpuno ostvarena i prije tragičnog događaja 11. rujna, koja je bila bazirana na politici slobodnog pristupa tržištu, okružju lojalne konkurencije i pravilima zajedničkog licenciranja za zračne prijevoznike. Europska Unija je usvojila dopunske mjere u razdoblju nakon 11. rujna kako bi se uklonila bilo koja druga međugranična konkurencija u zračnom sektoru Europske Unije, od kojih je samo nekolicina bila izravan odgovor novonastalim problemima osiguranja. U međuvremenu Europska Unija je pokazala želju za konsolidaciju svoje politike zračnog prometa sa mnogim zemljama trećeg svijeta tako što je proširila European Common Aviation Area (Europski Zajednički Zračni Prostor). Hrvatska vlada sudjeluje u ovom projektu. Većina poslovnih sudionika na tržištu zračnog prometa Europske unije zadržali su istu strategiju u razdoblju nakon 11. rujna, iako katkad s promjenjivim stupnjem učestalosti i intenziteta. Poseban naglasak je bio stavljen na većoj efikasnosti i smanjivanju troškova. Tipične strategije su članstvo u udruženjima, eksternaliziranje netemeljne djelatnosti ili usredotočenje na tržišne niše kao što je teret, jeftine i regionalne operacije, zračni transport za odmor i privredne subjekte. U slučaju članstva u Europskoj Uniji, Hrvatska mora potpuno usvojiti zakonodavstvo vezano za zračni transport Europske Unije – nazvano acquis communautaire. Ovdje se ne očekuju nikakvi problemi za Hrvatsku budući da je ona već priznata kao član European Common Aviation Area (Europskog Zajedničkog Zračnog Prometa). Gledajući s poslovnog aspekta primjećuje se da je Croatia Airlines član mreže zračnog transporta Europske Unije i to putem članstva u udruženju Star i ostalih ugovora u sličnim udruženjima. Hrvatske domaće i međunarodne zračne linije su veoma pogodne za jeftine i regionalne operacije. U ovom polju se može očekivati dosta konkurencije od strane stranih zračnih prijevoznika.

Keywords

deregulacija; acquis communautaire; eksternalizacija; tržišna niša

Hrčak ID:

11473

URI

https://hrcak.srce.hr/11473

Publication date:

17.7.2007.

Article data in other languages: english

Visits: 4.356 *