Ekonomski pregled, Vol. 74 No. 6, 2023.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.32910/ep.74.6.1
DRUŠTVENA PODUZEĆA I NJIHOVI EKOSUSTAVI: UPRAVLJANJE MULTITERITORIJALNOM MREŽOM U CILJU ODRŽIVOSTI I UČINKA
Domagoj Račić
Paula Damaška
Sažetak
Društvena poduzeća u mnogim zemljama nisu prepoznata kao specifični pravni subjekti, a institucionalna i financijska potpora im je nedostatna. Ekosustavi koji podupiru njihov nastanak i razvoj su stoga slabi. Društvena poduzeća odgovaraju na važne društvene izazove koji su relevantni za više dionika na različitim teritorijalnim razinama (lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj). Ova višeteritorijalna priroda mreža dionika u koje su društvena poduzeća uključena također je povezana s prazninama u ekosustavu, koje potiču društvena poduzeća da prevladaju slabosti na jednoj teritorijalnoj razini korištenjem prilika na drugim razinama – i na taj način teže ukupnoj održivosti i učinku na društvo. U članku se razvija konceptualni okvir za upravljanje mrežama dionika unutar ekosustava društvenih poduzeća. To podrazumijeva identifikaciju ključnih dionika (definiranih njihovom razinom važnosti, na temelju Mitchell, Age i Wood, 1997) te materijalnih i simboličkih resursa koje društveno poduzeće dobiva od njih i/ili im ih pruža. Okvir je primijenjen na studiju slučaja Zelene energetske zadruge (ZEZ) iz Hrvatske. ZEZ je osnovan kako bi lokalnim zajednicama i građanima pomogao u planiranju, razvoju, upravljanju i financiranju projekata obnovljivih izvora energije i energetske učinkovitosti. Međutim, s obzirom na nerazvijenost relevantnog ekosustava u Hrvatskoj, ispunjavanje ove ‘lokalizirane’ misije također je istovremeno zahtijevalo strateški angažman ZEZ-a s kreatorima politika na nacionalnoj razini, kao i s EU i drugim međunarodnim izvorima financiranja i organizacijama za zagovaranje. Svaka od ovih teritorijalnih dimenzija (povezana s lokalnim projektima, nacionalnim politikama i međunarodnim financiranjem i zagovaranjem) uključuje odnose s višestrukim dionicima koje treba razvijati i održavati tijekom vremena, ako se želi postići održivost i učinak.
Ključne riječi
društveno poduzeće; zadruga; poduzetnički ekosustav; mreža dionika
Hrčak ID:
312164
URI
Datum izdavanja:
22.12.2023.
Posjeta: 904 *