Ars Adriatica, No. 13, 2023.
Original scientific paper
https://doi.org/10.15291/ars.4351
Studije Božidara Gagre u katalozima „decenijskih izložaba” Muzeja savremene umetnosti u Beogradu
Petar Prelog
orcid.org/0000-0001-7601-938X
; Institut za povijest umjetnosti
Abstract
U ovom radu analizirat će se tri studije hrvatskog povjesničara umjetnosti Božidara Gagre objavljene u katalozima „decenijskih izložaba” Muzeja savremene umetnosti u Beogradu. Prva (1972.) predstavlja početke hrvatskog modernog slikarstva kao niz spram neposrednoj prošlosti kritički usmjerenih iskaza, obilježenih individualizmom i u uskoj vezi s društvenom situacijom. Druga (1975.) pak obrađuje hrvatsku skulpturu u dugačkom razdoblju od osam desetljeća (1870. – 1950.): analizira se njezina uloga u modernom građanskom društvu te se detektiraju kiparski naraštaji i njihovi nositelji. U trećoj studiji (1977.) Gagro pruža sintezni pregled hrvatske grafike u prvoj polovini 20. stoljeća, raspravljajući prije svega o njezinu društvenom položaju. U autorovu pristupu prepoznat će se tako utjecaji one metodološke struje povijesti umjetnosti koja je umjetničku produkciju promatrala kao jasan odraz društvenih okolnosti. Ocijenit će se zatim povijesnoumjetnički prinosi tih studija, a zaključno istaknuti i obilježja Gagrine valorizacijske paradigme koja je europskim kanonskim vrijednostima pridavala značenje važne orijentacijske točke, a ne nedostižnog cilja.
Keywords
Božidar Gagro; hrvatska moderna umjetnost; povijest povijesti umjetnosti; „decenijske izložbe" Muzeja savremene umetnosti u Beogradu; povijesnoumjetnička sinteza
Hrčak ID:
312826
URI
Publication date:
30.12.2023.
Visits: 636 *