Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Emocionalna inteligencija u sestrinstvu

Jasminka Ban-Grahovac


Puni tekst: hrvatski pdf 178 Kb

str. 217-220

preuzimanja: 128

citiraj


Sažetak

Emocionalna inteligencija je sposobnost prepoznavanja vlastitih osjećaja i osjećaja drugih ljudi. Odnosi se i na motiviranje sebe i dobrog upravljanja emocijama u sebi i svojim odnosima. Pojam emocionalne inteligencije (EI) počeo se pojavljivati sredinom devedesetih godina dvadese- tog stoljeća kada je Daniel Goleman počeo isticati važnost emocija u odlučivanju. Goleman ističe da je EI preduvjet za pravilno korištenje kvocijenta inteligencije (IQ).
Svjesnost o postojanju emocija i emocionalnog odlučivanja važna je u profesijama gdje se većina rada odvija u timovima, u odnosima s ljudima. Sestrinstvo je profesija koja je usko vezana s odnosima među ljudima; bilo da se radi o bolesnicima kojima se pruža zdravstvena njega, obitelji bolesnika koji dolaze zabrinuti za svojeg člana, odnosima sa suradnicima ili se radi o nadređenima.
Jean Watson, teoretičarka sestrinstva manje poznata u hrvatskom sestrinstvu u svojim radovima govori o 10 faktora njege kroz koju sestre obavljaju svoju temeljnu profesionalnu dužnost. Sestre olakšavaju bolesnicima vlastitu zdravstvenu promociju kroz podučavanje, podršku, upoznavanje s teh- nikama rješavanja problema te razvijanjem vještina za nošenje s problemima i vještine za prilagodbu na gubitak.
Emocionalna inteligencija značajna je i u odnosu sestra – bolesnik. Njegovanje nekoga, u pravom smislu, uključuje emocionalne elemente, njegu „za’’ i „o’’ drugome. Ako su sestre u profesionalnom odnosu i ohrabruju bolesnike, brinući ZA i brinući O njima, u svakom slučaju to uključuje njihove emocije. James (1992.) ističe da emocionalna osjetljivost u kontekstu brige za drugoga zahtijeva osobnu promjenu.
Prepoznavanjem važnosti emocionalna inteligencija u odnosima i u poslu postaje ključna polazna osnova. Taj podatak bi svakako trebao biti u životo- pisu svake sestra, ali isto tako bi emocionalna inteligencija trebala biti uključena u edukacijski program za sestre. Ovo bi osobito trebalo uključiti kao vještinu koja se uči kroz cijeloživotno obrazovanje i profesionalni razvoj. Sestrama treba ponuditi mogućnost da nauče bolje razumjeti sebe i svoje osjećaje, kako bi se lakše mogle nositi s osjećajima bolesnika. To je vještina koju treba naučiti i primijeniti u svakodnevnom radu

Ključne riječi

emocionalna inteligencija; sestrinstvo; sestrinska praksa; učenje; emocionalne inteligencije

Hrčak ID:

313951

URI

https://hrcak.srce.hr/313951

Datum izdavanja:

15.12.2009.

Posjeta: 385 *