Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.21857/m16wjcwo29

Jezični i izvanjezični čimbenici ranoga usvajanja hrvatskoga jezika

Lucija Razum orcid id orcid.org/0009-0007-5879-7920
Katarina Aladrović Slovaček orcid id orcid.org/0000-0002-0706-9436


Puni tekst: hrvatski pdf 297 Kb

str. 133-154

preuzimanja: 43

citiraj


Sažetak

Proces usvajanja hrvatskoga jezika opisan je na temelju analize troje djece čiji su iskazi zabilježeni u svjetskoj bazi dječjega jezika CHILDES. Budući da na proces usvajanja jezika utječu različiti čimbenici, ponajprije oni jezični koji ovise o karakteristikama jezika koji se usvaja, opisani su u istraživanjima (Kuvač Kraljević – Palmović 2007; Jelaska 2007; Cvikić i dr. 2007; Pavličević-Franić 2011; Hržica i dr. 2019) gramatički i leksički razvoj iz različitih perspektiva. Spomenuta istraživanja pokazala su kako na fonološkoj razini djeca najčešće izostavljaju pojedine glasove, zamjenjuju ih onima koji su im lakše izgovorivi, ili ih izgovaraju pogrešno. Na morfološkoj razini najčešće dolazi do poopćavanja usvojenih pravila, a na sintaktičkoj se najprije pojavljuje telegrafski govor u kojemu su izostavljeni prijedlozi i veznici te nenaglašeni oblici glagola i zamjenica. Na leksičkoj razini djeca koriste neologizme koje sami tvore poopćavajući pravila te komunikate kao riječi koje se barem jednom svojom sastavnicom razlikuju u značenju koje ta riječ ima u rječniku odraslih. Budući da na jezični razvoj utječu i izvanjezični elementi poput: sredine (lokalni idiom), društvene situacije (odnosa uže i šire obitelji prema djetetu), obrazovanja roditelja, medija (količine izloženosti medijskim sadržajima), željelo se ispitati jesu li ta obilježja u odnosu na prethodna istraživanja promijenjena te je u skladu s tim napravljeno tromjesečno istraživanje u tri dječja vrtića u jasličkim skupinama. Istraživanje je u skladu s očekivanjima pokazalo kako se na fonološkoj razini izostavljaju, zamjenjuju ili pogrešno izgovaraju glasovi dok se na morfološkoj razini često događaju poopćavanja i preslikavanja sufiksa koji su karakteristični za dijalekt (kajkavski). Na sintaktičkoj razini izostavljene su nepromjenjive vrste riječi i nenaglašeni oblici glagola i zamjenica dok se na leksičkoj razini pojavljuju neološke sintagme, neologizmi, komunikati te anglizmi koji do sada nisu zabilježeni u opisu usvajanja hrvatskoga jezika djece jasličke dobi.

Ključne riječi

usvajanje jezika, gramatički razvoj, leksički razvoj, vrtićka dob

Hrčak ID:

315500

URI

https://hrcak.srce.hr/315500

Datum izdavanja:

26.3.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 102 *