Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31664/ripu.2023.47.08

Skulpture Marije Pobjednice u gradovima tvrđavama na jugoistočnoj granici Habsburške Monarhije

Vlasta Zajec ; Institut za povijest umjetnosti, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 817 Kb

str. 93-108

preuzimanja: 46

citiraj


Sažetak

U radu se analiziraju primjeri skulptura ikonografskog tipa Marije Pobjednice u gradovima tvrđavama na jugoistočnoj granici Habsburške Monarhije (Osijek, Petrovaradin, Alba Iulia) pri čemu se ukazuje na dosad neprepoznate primjere u Petrovaradinu i Albi Iuliji. Ikonografski tip Marije Pobjednice prikazuje zajednički trijumf Djevice Marije i njezinog Djeteta nad zlom, pri čemu aktivnu i odlučujuću ulogu ima Krist, prikazan kako križnim kopljem probada personifikaciju zla pod njihovim nogama. Motivacija za taj specifičan ikonografski izbor dovodi se u vezu s činjenicom smještaja u blizini habsburško-otomanske granice te tumači kao iskaz katoličke i habsburške pobjedničke retorike i propagande. Za pojedine se primjere iznosi pretpostavka o vjerojatnim utjecajima isusovaca, koji su bili među glavnim promicateljima tipa, na takav ikonografski izbor. Zaključno se prikazuju dva primjera kiparskih i slikarskih prikaza Marije Pobjednice na širemu pograničnom području (Požega, Valpovo).

Ključne riječi

Marija Pobjednica; Osijek; Petrovaradin; Alba Iulia; Požega; habsurško-otomanska granica; javna plastika; politička propaganda

Hrčak ID:

315509

URI

https://hrcak.srce.hr/315509

Datum izdavanja:

31.12.2023.

Posjeta: 110 *