Pregledni rad
https://doi.org/10.31784/zvr.12.1.17
Utjecaj TQM praksi na poslovanje hotelskih poduzeća
Ana-Marija Vrtodušić Hrgović
orcid.org/0000-0001-6679-3742
; University of Rijeka, Faculty of Tourism and Hospitality Management, Opatija, Croatia
Ines Milohnić
orcid.org/0000-0001-7487-4286
; University of Rijeka, Faculty of Tourism and Hospitality Management, Opatija, Croatia
Ema Petaković
orcid.org/0000-0002-5478-8484
; University of Rijeka, Faculty of Tourism and Hospitality Management, Opatija, Croatia
*
* Dopisni autor.
Sažetak
Globalizacija i rastući zahtjevi kupaca potiču tržišnu konkurenciju, prisiljavajući pružatelje proizvoda i usluga da integriraju zahtjeve, potrebe i očekivanja kupaca u svoje poslovanje, implementirajući potpuno upravljanje kvalitetom (TQM). TQM je prvotno razvijen u proizvodnim poduzećima i na
temelju njihovih dobrih rezultata našao je primjenu i u uslužnom sektoru. Iako su principi TQM-a isti za proizvodna i uslužna poduzeća prilikom implementacije TQM praksi uslužna poduzeća trebaju uzeti u obzir specifičnosti svoje djelatnosti koje proizlaze iz karakteristika usluga. Stoga je cilj ovog istraživanja pružiti sveobuhvatan pregled literature koji ispituje primjenu TQM praksi u hotelskim poduzećima i njihov utjecaj na rezultate poslovanja. Rad koristi sustavan pristup pregledu literature kroz analizu aktualnih i relevantnih istraživanja u navedenom području. U ovom istraživanju korišteni su sekundarni izvori podataka kako bi se prikazala diseminacija međunarodnog standarda ISO 9001 kao jednog od okvira za implementaciju TQM praksi u svijetu, Europi i Republici Hrvatskoj općenito, te posebno u hotelima i restoranima. Rezultati analiziranih studija pokazali su da TQM prakse pozitivno utječu na različite aspekte poslovanja hotela uključujući financijske i nefinancijske rezultate. Kada je riječ o primjeni ISO 9001 certifikata rezultati ukazuju na potrebu poticanja njegove implementacije u hotelima i restoranima. Doprinos ovog istraživanja proizlazi iz identifikacije TQM praksi specifičnih za hotelsku industriju te boljem razumijevanju njihove važnosti za poboljšanje rezultata poslovanja hotelskih poduzeća.
Ključne riječi
TQM; prakse TQM-a; rezultati poslovanja; hotelska poduzeća
Hrčak ID:
317630
URI
Datum izdavanja:
18.6.2024.
Posjeta: 567 *