Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31784/zvr.12.1.9

Analiza efikasnosti sektora visokog obrazovanja u Europi - pristup temeljen na DEA analizi prozora

Andrea Arbula Blecich orcid id orcid.org/0000-0002-1379-6410 ; University of Rijeka, Faculty of Economics and Business, Rijeka, Croatia *

* Dopisni autor.


Puni tekst: engleski pdf 842 Kb

str. 71-90

preuzimanja: 157

citiraj


Sažetak

Cilj ovog istraživanja je procijeniti relativnu efikasnost visokog obrazovanja u razdoblju od 2013. do 2020. godine. Budući da su sredstva koja se koriste za financiranje visokog obrazovanja oskudna, a obrazovanje se uglavnom financira javnim sredstvima, važno je te resurse koristiti što efikasnije.
U ovom radu korištena je analiza prozora u okviru analize omeđivanja podataka (DEA) kojim se omogućuje dinamičko ocjenjivanje i uspoređivanje rezultata efikasnosti tijekom vremena. Empirijska analiza provedena je na sustavima visokog obrazovanja u 30 europskih zemalja kroz osmogodišnje
razdoblje. Korištena su dva inputa (akademsko osoblje i opći državni izdaci za visoko obrazovanje) i četiri outputa (diplomirani studenti, dolazna mobilnost, publikacije i citati) kao varijable, a duljina prozora u DEA modelu iznosi tri godine čime je formirano šest prozora. Rezultati su prikazani i
analizirani iz perspektive tehničke efikasnosti. (TE), kao i čiste tehničke efikasnosti (PTE) i efikasnosti razmjera (SE) kao njegovih komponenti. Rezultati pokazuju da efikasnost varira od zemlje do zemlje i tijekom vremena. Ukupna efikasnost dosegla je vrhunac 2016. i nakon toga se stalno smanjuje. Kada se analiziraju izvori neefikasnosti, PTE kao mjera uspješnosti upravljanja ukupno je veći od SE kao mjere optimalne veličine proizvodnje do 2017., osim 2015. kada je nešto niži od SE. Možemo zaključiti da je izvor nefikasnostii do 2017. općenito neoptimalna veličina proizvodnje. Od 2018. situacija se mijenja i učinak upravljanja postaje glavni izvor neefikasnosti. Rezultati ovog rada mogu pomoći kreatorima politika u europskim zemljama u njihovim nastojanjima da povećaju efikasnost visokog
obrazovanja.

Ključne riječi

efikasnost u visokom obrazovanju; analiza omeđivanja podataka (analiza prozora); zemlje Europe; javno financiranje

Hrčak ID:

317615

URI

https://hrcak.srce.hr/317615

Datum izdavanja:

18.6.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 548 *