Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22572/mi.30.1.1

Elementi ratne propagande u kriznoj komunikaciji Volodymyra Zelenskog

Lovro Lukavečki ; Sveučilište Sjever
Olha Šaran ; Nacionalno sveučilište Ivan Franko u Lavovu, Fakultet za međunarodne odnose
Hrvoje Jakopović orcid id orcid.org/0000-0002-9846-9952 ; Sveučilište u Zagrebu, Fakultet političkih znanosti


Puni tekst: engleski pdf 572 Kb

verzije

str. 5-30

preuzimanja: 0

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 572 Kb

verzije

str. 5-30

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

Propaganda označava pokušaj svjesnog ili nesvjesnog manipuliranja određenom
skupinom kako bi se postigao željeni cilj te posebice u zemljama engleskoga govor
nog područja postaje sinonim za prijevaru i laganje. Znanstvena literatura obiluje
istraživanjima ratne propagande u brojnim ratnim razdobljima, ali se mali dio njih
odnosi na analizu upotrebe propagande pojedinih političara tijekom rata. Isto tako,
neznatan broj istraživanja odnosi se na analizu ratne propagande u javnim govo
rima političara za vrijeme ratnih sukoba koji se zbivaju u suvremenom i tehnološki
razvijenom informacijsko-komunikacijskom kontekstu. Ovaj rad analizira komuni
kacijske aspekte rata na primjeru rusko-ukrajinskog rata, sa specifičnim fokusom
na komunikaciju ukrajinskog predsjednika Volodymyra Zelenskog. Analizom javno
dostupnih govora predsjednika Zelenskog ispituje se prepoznaju li se elementi ratne
propagande u njegovim govorima i u kojoj mjeri se oni pojavljuju. Polazi se od sis
tematizacije deset načela ratne propagande Anne Morelli koja služi kao podloga za
generički okvir, odnosno matricu analize. Istraživanje je pokazalo kako Zelenski u
svojim govorima u prosjeku uvelike upotrebljava elemente ratne propagande i da je
pojavnost elemenata dvostruko veća u međunarodnim nego u narodnim govorima.
U međunarodnim govorima Zelenski je snažnije usmjeren na optuživanje neprijate
lja za zlodjela i iniciranje rata, dok se u narodnim govorima više usmjerava na po
dizanje morala vlastitog naroda, odnosno na isticanje borbe za opravdane ciljeve i
apostrofiranje protivničkih gubitaka. Ispitivanje pojavnosti elemenata propagande
u analiziranom razdoblju ukazuje na konstantu u pogledu pojavnosti elemenata u
narodnim govorima, dok se u međunarodnim govorima pojavnost tijekom vremena
povećava.

Ključne riječi

odnosi s javnošću; krizno komuniciranje; ratna propaganda; Volodymyr Zelenski; rusko-ukrajinski rat

Hrčak ID:

318140

URI

https://hrcak.srce.hr/318140

Datum izdavanja:

24.6.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 0 *