Suvremena lingvistika, Vol. 50 No. 97, 2024.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.22210/suvlin.2024.097.03
Medijska lingvistika: postanak, suvremeni trendovi i preporuke za razvoj u Republici Hrvatskoj
Iva Gugo
orcid.org/0000-0001-5821-128X
; Središte za strane jezike Katarina Zrinska, Hrvatsko vojno učilište Dr. Franjo Tuđman, Zagreb
*
* Dopisni autor.
Sažetak
U ovom radu prikazana je medijska lingvistika, jezikoslovna disciplina koja istražuje odnos jezika i medija, odnosno analizira kako djelatnici masovnih medija jezik koriste za prikaz stvarnosti (Perrin 2015). Ova se disciplina etablirala krajem 20. i početkom 21. st., kada je dobila svoj naziv u engleskome, njemačkome i ruskome jeziku. No, istraživanja o jeziku medija provođena su i prije tog vremena.
Predstavnici kritičke lingvistike (npr. Fowler, Hodge, Tress i Krew 1979) te kritičke analize diskursa (npr. van Dijk 1985, 1988) promatrali su promicanje političke ideologije jezičnim sredstvima u medijima. Kasniji jezikoslovci poput Bella (1991), Juckera (1992) ili Fairclougha (1995) učinili su pomak od ideologije te analizirali leksička, sintaktička i pragmatička svojstva medijskih tekstova.
Danas medijska lingvistika surađuje s drugim disciplinama u provođenju multidisciplinarnih, interdisciplinarnih i transdisciplinarnih istraživanja. U tim se istraživanjima provodi jezična i diskursna analiza medijskih tekstova te se tekstovi kategoriziraju u žanrove, a žanrovi u veće funkcionalne i ine kategorije. Tekstovi se međusobno uspoređuju, a sagledava se i njihov nastanak te reakcija publike na njih. Ovaj rad nudi nekoliko prijedloga za razvoj ove discipline u Republici Hrvatskoj, počevši od prihvaćanja predloženoga hrvatskog naziva medijska lingvistika. Između ostaloga, preporuča se pokretanje kolegija o medijskoj lingvistici na filološkim i komunikološkim studijskim programima te tješnja suradnja jezikoslovaca i komunikologa u provođenju istraživanjâ o jeziku medija. Također, predlaže se proširivanje fokusa na nedovoljno istražene žanrove te primjena metoda ove discipline na istraživanje nastanka medijskih tekstova na hrvatskome jeziku.
Ključne riječi
medijska lingvistika; jezik medijâ; analiza diskursa
Hrčak ID:
319884
URI
Datum izdavanja:
1.7.2024.
Posjeta: 494 *