Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.59245/ps.33.3.3

Nasilje učenika i roditelja prema srednjoškolskim nastavnicima: Opseg i temeljne značajke

Sanja Radić ; Nastavno-klinički centar, Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Hrvatska
Irma Kovčo Vukadin ; Odsjek za kriminologiju, Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet., Hrvatska
Rea Rattinger ; Osnovna čkola Vladimir Deščak, Novaki, Sveta Nedelja, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 482 Kb

str. 265-286

preuzimanja: 83

citiraj


Sažetak

Školske ustanove pružaju važno socijalizacijsko okruženje i pridonose pozitivnim razvojnim ishodima učenika. Nasilje (učenika ili njihovih roditelja) nad nastavnicima sve je više u fokusu znanstvenika i praktičara. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi prevalenciju i prirodu nasilnog ponašanja učenika ili njihovih roditelja prema nastavnicima, kao i posljedice i poduzete aktivnosti. Specifičan cilj rada odnosio se na utvrđivanje razlika u navedenim obilježjima s obzirom na rod nastavnika.
U istraživanju su sudjelovali nastavnici srednjih škola u Hrvatskoj (N=607). Sudionici su tijekom radnog staža najčešće doživjeli uvrede, pogrdne riječi ili omalovažavajuće nadimke koje su im upućivali učenici i njihovi roditelji, najčešće tijekom nastave. Kao najčešće percipirane razloge nasilnog ponašanja učenika sudionici su naveli želju za dokazivanjem pred drugim učenicima i nezadovoljstvo ocjenom. Sudionici su najčešće doživjeli stres zbog nasilnog ponašanja, a većina zbog takvih iskustava nije trebala stručnu pomoć ili bolovanje. Manje od trećine sudionika upoznato je s propisima o zaštiti od nasilnog ponašanja, nešto više od polovice smatra da njihova škola vodi računa o sigurnosti nastavnika i drugog osoblja, a samo jedna desetina ispitanika smatra da se pitanju sigurnosti osoblja u srednjim školama posvećuje dovoljno pažnje na državnoj razini. Istraživanjem su utvrđene statistički značajne razlike između nastavnika i nastavnica u oblicima doživljenog nasilnog ponašanja, okolnostima te percipiranim uzrocima i posljedicama, kao i u aktivnostima poduzetim nakon doživljenog nasilnog ponašanja.

Ključne riječi

nasilno ponašanje, učenici, roditelji, nastavnici, srednja škola, Hrvatska

Hrčak ID:

320438

URI

https://hrcak.srce.hr/320438

Datum izdavanja:

30.9.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 259 *