Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

MOTIVACIJSKI I OKOLINSKI ČIMBENICI DIGITALNIH VJEŠTINA, KOMPETENCIJA I PISMENOSTI

Dario Pavić orcid id orcid.org/0000-0003-4056-2086 ; Odsjek za sociologiju, Fakultet hrvatskih studija, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska *
Iva Černja Rajter orcid id orcid.org/0000-0002-5949-4311 ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb, Hrvatska

* Autor za dopisivanje.


Puni tekst: hrvatski pdf 205 Kb

str. 157-172

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

Pojmovlje „digitalnih vještina“, „digitalnih kompetencija“ i „digitalne pismenosti“ u današnjem
obliku uporabe odražava povijesni razvoj digitalne tehnologije i razvoj istraživanja vještina, kompetencija
i pismenosti uopće. Pojam digitalne pismenosti prošao je tri faze razvoja i uključuje ne samo
tehničke aspekte primjene tehnologije, nego i kognitivne, društvene, ekonomske i kulturne. Autori
razlikuju razine digitalne pismenosti, od „digitalne kompetencije“, „digitalne uporabe“ do „digitalne
transformacije.“ Cilj ovog rada jest pružiti pregled motivacijskih i okolinskih čimbenika digitalnih
vještina, kompetencija i pismenosti. Niže razine digitalne pismenosti utvrđene su kod osoba
nižeg socio-ekonomskog statusa i obrazovanja, više dobi itd. Teorijski su se ove razlike objašnjavale
pojmom „digitalne podjele“, prvenstveno nejednakim pristupom digitalnoj tehnologiji. U novije
vrijeme procjep u pristupu digitalnim tehnologijama se zatvara, no razlike u digitalnoj pismenosti
su još uvijek prisutne. Novije teorije naglašavaju razliku u motivaciji uporabe tehnologije između različitih
skupina, kao i razliku u razinama digitalne pismenosti. Računalna samoefi kasnost, najčešće
istraživani motivacijski čimbenik digitalnih vještina, povezana je s višim razinama digitalnih vještina
i s većom uporabom digitalnih tehnologija. No digitalne vještine i uporaba tehnologija često su
prethodnici više razine računalne samoefi kasnosti, te je vjerojatno da se odnos vještina i uporabe, s
jedne strane, i samoefi kasnosti, s druge strane, može prikazati modelom pozitivne povratne sprege.
Ovo je važno jer omogućuje intervenciju kako bi se razina digitalnih vještina povećala.

Ključne riječi

digitalne vještine; digitalna kompetencija; digitalna podjela; motivacija

Hrčak ID:

320964

URI

https://hrcak.srce.hr/320964

Datum izdavanja:

22.9.2024.

Posjeta: 0 *