Colloquia Maruliana, Vol. 33 No. 33, 2024.
Izvorni znanstveni članak
Odiljam se i tradicija dipartita
Tomislav Bogdan
orcid.org/0000-0003-3353-6509
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Pjesma Odiljam se nepoznatog autora iz Zbornika Nikše Ranjine jedna je od najpoznatijih lirskih pjesama u starijoj hrvatskoj književnosti. Zapisana je u prvome, starijem dijelu Ranjinina zbornika i pripada najstarijim slojevima dubrovačke renesansne lirike, po svemu sudeći onima koji su nastali krajem 15. ili na samom početku 16. stoljeća. U pjesmi se zaljubljeni muškarac obraća svojoj gospođi opraštajući se od nje zbog odlaska na daleko putovanje. U struci su o Odiljam se dugo prevladavala sljedeća mišljenja: a) nastala je pod snažnim utjecajem folklorne lirike, a njezin je metar neka varijanta stiha bugarštice; b) nepoznati autor pokazuje osobitu jezično-izražajnu kompetenciju i umješnost; c) pjesmu bi trebalo promatrati, među ostalim zbog koncepcije muško-ženskoga odnosa koja je u njoj zastupljena, u izravnoj povezanosti s najstarijim tradicijama evropske vernakularne književnosti, u prvom redu sa srednjovjekovnom križarskom lirikom. Zoran Kravar doveo je u pitanje neke od navedenih tvrdnji, a ja ću ih pokušati sve u potpunosti odbaciti. Pokušat ću pokazati da je nastanak Odiljam se opravdanije povezivati s talijanskim pjesništvom s prijelaza iz 15. u 16. stoljeće, osobito s dvorskim pjesnicima i tradicijom dipartita, tada popularnih pjesama u kojima se obrađuje tema ljubavnoga rastanka. Razmotrit ću i mogućnost da je dubrovačka pjesma nastala kao adaptacija kakva talijanskoga lirskog oblika koji je predviđen za izvođenje uz glazbu.
Ključne riječi
Odiljam se; renesansna ljubavna lirika; Zbornik Nikše Ranjine; talijansko dvorsko pjesništvo; dipartita; talijanski lirski oblici namijenjeni za glazbeno izvođenje
Hrčak ID:
321708
URI
Datum izdavanja:
25.10.2024.
Posjeta: 107 *