Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Borba protiv dezinformacija u digitalnom dobu procjena percepcije, validacije praksi i obrazovnih intervencija

Krunoslav Antoliš ; Veleučilište kriminalistike i javne sigurnosti, Policijska akademija "Prvi policijski redarstvenik", MUP RH
Jurica Pačelat ; Odjel za psihološku i zdravstvenu zaštitu na radu, Ministarstvo unutarnjih poslova, Republike Hrvatske
Simona Strmečki ; Veleučilište kriminalistike i javne sigurnosti, Policijska akademija "Prvi policijski redarstvenik", MUP RH


Puni tekst: engleski pdf 396 Kb

str. 345-358

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

U današnjem digitalnom svijetu dezinformacije predstavljaju značajan društveni izazov zbog namjerne manipulacije informacijama s ciljem zavaravanja publike (Iosifidis & Nicoli, 2019.). Za razliku od lažnih vijesti, koje mogu uključivati slučajne pogreške, dezinformacije su namjerno osmišljene kako bi iskrivile stvarnost i utjecale na javno mnijenje (Langmie, 2021.). Korištenje naprednih tehnologija poput umjetne inteligencije za promjenu teksta, glasa, slika i videozapisa pojačava utjecaj modernih dezinformacija.
Izvješće Europske komisije iz 2018. karakterizira dezinformacije kao lažne, netočne ili obmanjujuće informacije stvorene s namjerom nanošenja štete javnosti ili stvaranja dobiti, isključujući nezakonite sadržaje poput klevete i govora mržnje (Europska komisija, 2018.). Dezinformacije predstavljaju prijetnju demokratskim sustavima propagiranjem autoritarnih ideologija (Iosifidis & Nicoli, 2019; Langmie, 2021), osobito unutar ideološki homogenih zajednica poznatih kao echo chambers (Corbu et al., 2020). Povijesni primjeri, poput onih koje je citirao Berliner 1992. u vezi s obrazovnim reformama, pokazuju sposobnost dezinformacija da oblikuju javnu percepciju i politiku (Berliner, 1992.).
Dezinformacije se šire botovima, farmama trolova i ciljanim oglašavanjem, često stvarajući iluziju vjerodostojnosti jer potječu iz više izvora (Howard et al., 2021.). Pojava sintetičkih medija generiranih umjetnom inteligencijom dodatno komplicira napore za otkrivanje i suzbijanje dezinformacija.
Javni medijski servisi ključni su u borbi protiv dezinformacija pružanjem konteksta, sadržaja i pouzdanih usluga (Horowitz et al., 2020.). Razvoj obrazovnih programa koji mlade ljude opremaju vještinama prepoznavanja i suprotstavljanja dezinformacijama je ključan (Howard et al., 2021.).
Ovo istraživanje istražuje percepcije, stavove i ponašanja mladih ljudi, posebno studenata i srednjoškolaca, u vezi s internetskim dezinformacijama. Istražuje odnos između svijesti o dezinformacijama, točnosti validacije informacija, upotrebe društvenih medija i iskustava s cyber prijetnjama. U istraživanju se koriste anketne, komparativne i deskriptivne metode, dopunjene korelacijskom analizom.
Studija naglašava važnost obrazovnih inicijativa za poboljšanje sposobnosti prepoznavanja dezinformacija i kritičkog mišljenja. Podržava korištenje projektnog učenja i inovativnih metoda podučavanja za rješavanje ovih problema (Pérez-Escolar i sur., 2021.; Van der Linden i sur., 2020.). Uloge edukatora i knjižničara u obrazovanju o dezinformacijama treba proširiti (Farmer, 2019; Kaufman, 2021).
Rješavanje problema dezinformacija u digitalnom dobu zahtijeva koordinirani obrazovni pristup i međunarodnu suradnju kako bi se razvili nastavni planovi i programi koji jačaju sposobnost mladih da se odupru pogrešnim informacijama.
Ključne riječi: dezinformacija, digitalno društvo, društvene mreže, validacija informacija, kibernetička sigurnost, obrazovanje, informacijska pismenost, društveni mediji, javni diskurs

Ključne riječi

dezinformacija, digitalno društvo, društvene mreže, validacija informacija, kibernetička sigurnost, obrazovanje, informacijska pismenost, društveni mediji, javni diskurs

Hrčak ID:

322525

URI

https://hrcak.srce.hr/322525

Datum izdavanja:

1.11.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 0 *