Odgojno-obrazovni ishodi:
učenik prepoznaje i objašnjava načine kojima današnji čovjek gradi „zlatno tele“
učenik preispituje i vrednuje utjecaj medija i društva na svoj odnos prema Bogu i bližnjemu i prepoznaje ponašanje koje treba promijeniti
učenik je spreman kršćanski nadvladati životne neprilike
Metodički pristup: problemsko-stvaralački
Oblici rada: čelni, pojedinačni, u skupinama, u paru
Nastavne metode: usmeno izlaganje, rješavanje problemske situacije, evociranje osobnih iskustava, vođeni razgovor, usmeno i pisano izražavanje, molitveno izražavanje
Nastavna sredstva i pomagala: Sveto pismo, projektor i računalo, tableti za učenike, hamer u obliku vrata sa zadatcima, hamer u obliku zvučnika sa zadatcima
1. Molitva:
Dragi Isuse,
moji prijatelji se podsmjehuju kada o Tebi govorim. Oni se zabavljaju, jedu, piju, spavaju, žive samo za ovaj svijet. Ne znaju da im Ti daješ snagu i život.
Iz dana u dan Ti im pokazuješ svoju ljubav. Često si ih sačuvao od nesretnog slučaja, ali oni govore da su imali sreću ili to pripisuju svojim sposobnostima.
Daj mi hrabrosti da Ti budem vjerna i da njima mogu govoriti o Tebi, dok Te oni ne zavole. Amen.
2. Stvaranje problemske situacije:
Na zidovima učionice zalijepljeno je pet vrata (izrađenih od papira) obilježenih brojevima. Učenici biraju ona vrata na koja bi najradije pokucali, a zatim obrazlažu svoj izbor.
Prva vrata: Magični put do tjelesne ljepote
Druga vrata: Biti uspješan influencer
Treća vrata: Profesionalni gamer – zanimanje budućnosti
Četvrta vrata: Najpopularnije društvene mreže
Peta vrata: Biblija za svaki dan
Nadovezujući se na objašnjenje učenika o izboru vrata „Biblija govori“, učenici odgovaraju na pitanje:
Danas ćemo se prisjetiti jednog događaja iz Starog zavjeta i vidjeti tiče li se i nas.
Učenici kratko prepričavaju biblijski događaj o poklonu Izraelaca zlatnom teletu.
4. Rješavanje problema:
Učenici ostaju pokraj vrata na koja su htjeli pokucati i trebaju odlijepiti hamer (vrata). Na poleđini hamera (vrata) nalazi se popratni tekst i pitanja na koja trebaju odgovoriti. Ovdje se učenici mogu povezati u parove i skupine po interesima, a mogu i pojedinačno raditi na zadatku.
Prva vrata: Magični put do tjelesne ljepote
Ljepota otvara sva vrata. Dobar izgled pridonosi uspjehu, povećava zaradu i pomaže u karijeri! I ti već sada trebaš raditi na svojoj ljepoti. Predlažemo ti šminku za tinejdžere:
https://fashion-hr.decorexpro.com/makiyazh/detskij/12-let/
Uz cool odjeću možeš biti još više cool, zato trebaš pratiti modne trendove. To možeš činiti iz svoje sobe samo s nekoliko klikova. Predlažemo ti prilično neobičan stil, poput tvojega ponašanja:https://ibeauty-hr.htgetrid.com/detskaya-odezhda/dlya-podrostkov/
Slažeš li se s navedenim tekstom o ljepoti i odijevanju? Zašto?
Hoćeš li poslušati navedene prijedloge? Zašto?
Druga vrata: Budi uspješan influencer!
Danas je teško pronaći osobu koja ne bi voljela biti influencer. Radi se o savršenom poslu! Fotografiraš se za Instagram, tu i tamo objaviš neki post na blogu ili video na YouTube-u, a ljudi ti plaćaju kako bi nosio/la njihovu odjeću i promovirao/la ih.
Saznaj kako skupiti lajkove i pratitelje na Instagramu? Iskoristi ove trikove i postani influencer!
Treća vrata: Zanimanje budućnosti - profesionalni gamer
Gaming industrija bilježi svake godine sve veći rast, i nema sumnje da će upravo oni najtalentiraniji biti sve traženiji, dok će ljubitelji video igara moći uživati u svom omiljenom hobiju i pretvoriti ga u posao. Želiš li i ti biti taj? Za početak pogledaj novosti u gaming svijetu i izaberi igru za sebe.https://pcplay.hr/top-10-igara-za-2022-godinu/
Četvrta vrata: Najpopularnije društvene mreže
Saznaj koje su najpopularnije i najpoznatije društvene mreže s raznim značajkama, funkcijama, svrhama i bazama korisnika.
https://www.reebizla.com/najpopularnije-socijalne-mreze-na-internetu/
5. Objava rezultata rada uz dopunu i korekciju:
Učenici čitaju odgovore, a vjeroučitelj poslije „otvaranja svakih vrata“ postavlja pitanje:
Kako bi aktivno bavljenje navedenim moglo utjecati na: odnos prema Bogu / odnose u obitelji / odnose među prijateljima?
Ako se učenici izjasne da to negativno utječe na neki od navedenih odnosa, dobiju od vjeroučitelja crveni papir.
6. Sinteza:
Biblijski događaj o zlatnom teletu aktualan je i danas kada čovjek otkriva i stvara svojeg boga, klanja mu se i služi mu. Bogovi-idoli obično imaju lice stvari, odnosno predmeta koji se slijepo obožavaju. To može biti pretjerana briga oko izgleda, oko novca, društvene mreže i sve ono što nam ne dopušta da Boga stavimo na prvo mjesto.
Ovakvo idolopoklonstvo kao i svako drugo počinje kada prestanemo slušati Boga (prestanemo moliti, ići na svetu misu, primati sakramente itd.) i udovoljavamo samo svojim željama.
Prema crvenim papirima koje imate, vidimo koliko nam toga može oduzeti.
Učenici predlažu oblike. Glasuju za jedan. Nekoliko učenika ga „gradi“ crvenim papirima na panou, ploči ili zidu.
7. Aktualizacija:
Vjeroučitelj poziva učenike da opet ustanu i stanu kod broja onih vrata na koja su ranije pokucali i poslušaju glas vjere.
Dok su učenici pisali odgovore, vjeroučitelj je ispod postojećih brojeva zalijepio papire u obliku zvučnika na kojima je dolje navedeni tekst.
Prvi glas: Put do duhovne ljepote
Na Facebooku, Twitteru, Instagramu su svi savršeno sređeni, sa savršenim frizurama, savršenom bijelim osmijehom, u savršenim domovima i redovitim odmorima u dalekim krajevima. Često mislimo da svi osim nas žive svoje zabavnije, ispunjenije i savršenije živote i da ta zadana mjerila moramo i sami slijediti. Posebnost i različitost je ono što danas više nego ikada moramo njegovati i poštovati.
Učini nešto za svoju duhovnu ljepotu. Vrati se onom bitnom. Stvoren si da ljudima doneseš ljubav i radost. Stvoritelj ti govori: - Ti si čovjek lijepe duše! Ti u sebi nosiš ljubav, dobrotu, milosrđe, praštanje, radost!
Uvijek se pitaj: - Što sam to dobra danas učinio? U čemu sam to danas pogriješio?
Svaki dan učini barem jednog čovjeka sretnim, pa makar to bio ti sam.
A što se odijevanja tiče… Po sebi materijalna dobra nisu zlo, ali zlo je njima služiti. Tako je i s odijevanjem. Razmisli služiš li svojim dobrima, na primjer odjeći.
Drugi glas: Budi božanski influencer
Postoji jedan drugi božanski ‘influencer’ koji je svojim životom i riječima utjecao na nebrojeno mnoštvo ljudi koji su prihvatili ne ljudske, već božanske vrijednosti, ne ljudski već božanski način života na zemlji.
Kamo sreće kad bi Isusa i danas mladi ljudi s oduševljenjem slušali i slijedili kao svoga ‘influencera’ u načinu života koji je ustanovio na zemlji, umjesto da slijede izlizane ljudske mode i modele.dr. Ivan Bodrožić
Treći glas: Katolička vjera – tvoje životno zvanje
Životni moto blaženog Ivana Merza glasi: „Katolička vjera je moje životno zvanje“.
Blaženik je također govorio: „Čovjek je ovdje samo putnik, njegovo pravo određenje nije na toj zemlji, on je izabran za nešto više“.
Razmisli možeš li to „više“ ostvariti kao profesionalni gamer.
Četvrti glas: Budi u Isusovoj mreži
Isus nudi svoju web stranicu, novu internet postaju, nebesku mrežu, da sve ljude umreži u kraljevstvo Božje. Isusov mreža je mreža obraćenja.
Razmisli vode li te tome tvoje društvene mreže.
Peti glas: Isporučena poruka
Otvori Bibliju, pročitaj biblijski tekst 2 Tim 4, 3-4 i odgovori na pitanja.
Jer doći će vrijeme kad ljudi neće podnositi zdrava nauka, nego će sebi po vlastitim požudama nagomilavati učitelje kako im godi ušima; od istine će uho odvraćati, a bajkama se priklanjati (2 Tim 4,3-4).
Kojoj bi skupini ili paru ili pojedincu voljeli pročitati ovaj biblijski tekst kao poruku? Učinite to.
Kada učenici pročitaju poruke, vjeroučitelj postavlja pitanja na koja učenici usmeno odgovaraju:
Učenici koji se izjasne da je na njih glas poruka utjecala pozitivno, dobivaju bijeli komadić papira.
Uz Mojsijev zagovor, Bog obnavlja savez s Izraelcima i oni se vraćaju pravom Bogu. I nas Bog čeka da Mu se vratimo.
Učenici predlažu simbole. Glasuju za jedan. Bijele papire slažu u oblik izabranog simbola. Vjeroučitelj prema izrađenom simbolu kaže završnu riječ prije molitve.
Samovrednovanje:
8. Molitva:
Mojsije je govorio Bogu: „Jao! Narod onaj težak je grijeh počinio napravivši sebi boga od zlata. Ipak im taj grijeh oprosti… Ako nećeš, onda i mene izbriši iz svoje knjige koju si napisao“ (Izl 32, 31-32).
Gospodine, pomozi nam da poput Mojsija znamo moliti za druge koji su Tebe zamijenili brojnim sportskim aktivnostima, zabavama, društvenim mrežama, brigom za izgledom. Mojsije je bio most između Bog i naroda, a Ti Gospodine budi most između nas i Oca. Zagovaraj nas, pokaži Ocu naše rane koje su nastale kada smo stvarali boga po svojim željama. Amen.