Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.38003/zrffs.17.2

Jezikoslovni nazivi u suvremenim srednjoškolskim udžbenicima hrvatskoga jezika

Petra Božanić ; Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet
Jadranka Nemeth-Jajić ; Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet


Puni tekst: engleski pdf 438 Kb

str. 41-65

preuzimanja: 0

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 438 Kb

str. 41-65

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

Cilj ovoga rada bio je istražiti koliko su suvremeni srednjoškolski udžbenici hrvatskoga jezika, izrađeni prema smjernicama predmetnoga kurikula iz 2019. godine, usklađeni u uporabi jezikoslovnoga nazivlja. Dosadašnja su istraživanja ustvrdila znatnu razinu neujednačenosti i nedosljednosti pri uporabi jezikoslovnoga nazivlja, poglavito u vidu pojave dvojnih naziva, odnosno sinonimnih parova i nizova. Kako bi se stekla cjelovita slika o usklađenosti jezikoslovnih naziva u suvremenim udžbenicima hrvatskoga jezika, što pruža uvid u načine oblikovanja udžbeničkoga diskursa, istraživanje je provedeno u dvjema fazama, a ovaj je rad dio druge faze istraživanja. Prva faza istraživanja obuhvatila je suvremene osnovnoškolske udžbenike hrvatskoga jezika od petoga do osmoga razreda. Druga faza istraživanja, koja se prikazuje u ovome radu, obuhvaća suvremene srednjoškolske udžbenike hrvatskoga jezika, odnosno četiri udžbenička kompleta, što je ukupno 16 udžbenika. Rezultati istraživanja uspoređeni su s nazivljem u predmetnom kurikulu za Hrvatski jezik (Kurikulum nastavnoga predmeta Hrvatski jezik za osnovne škole i gimnazije) iz 2019., nekadašnjim Nastavnim programom za gimnazije iz 1994. te sa suvremenim školskim jezičnim priručnicima, točnije školskim gramatikama i pravopisima. Analiza je provedena razmatranjem udžbeničkoga jezikoslovnog nazivlja na fonološkoj, morfološkoj i rječotvornoj, sintaktičkoj, leksikološkoj i pravopisnoj razini. U odnosu na osnovnoškolske udžbenike, u srednjoškolskim su udžbenicima uočene znatnije nepodudarnosti prilikom imenovanja jezikoslovnih naziva na svim razmatranim razinama, izuzev pravopisne razine na kojoj je primjetna ujednačenost nazivlja na objema obrazovnim razinama. Osim neusklađenosti među udžbenicima, razvidna je i neusklađenost u odnosu na predmetni kurikul i odobrene jezične priručnike, što se najčešće ogleda u uporabi terminoloških parova. Međutim, određeni su različiti nazivi rezultat teorijskih nedoumica koje još uvijek nisu razriješene.

Ključne riječi

jezikoslovno nazivlje; hrvatski jezik; kurikul; nastava hrvatskoga jezika; udžbenici

Hrčak ID:

324143

URI

https://hrcak.srce.hr/324143

Datum izdavanja:

18.12.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 0 *