Ars Adriatica, No. 14, 2024.
Esej
https://doi.org/10.15291/ars.4647
Fitofil Matisse
Sažetak
Ovaj ogled nastoji otkriti vegetalne i vegetativne sile na kojima počiva stvaralački postupak Henrija Matissea, obrazlažući da se fitofilija odrazila na svaki aspekt njegova slikarskog postupka. Oslanjajući se na umjetnikove iskaze i šira filozofska promišljanja biljnog života, autor postavlja četiri ključne i tijesno povezane tvrdnje. Kao prvo, Matisseov pristup motivu podrazumijeva poniranje u nesvjesno, vegetativno umno stanje, u kojem se opaženi entiteti pojavljuju kao strujenja vegetalnih energija, a ne kao čvrste stvari. Ovo umno stanje ostvaruje se kroz kumulativni čin slikanja i crtanja, zbog kojeg Matisseova djela postaju pupajući piktoralni sklopovi. Kao drugo, matiseovska kompozicija podrazumijeva vegetalnu organizaciju koju karakteriziraju multifokalnost, kromatski intenzitet i prostorno širenje. Uz to, zahvaljujući svojemu biljolikom nadimanju i dilataciji, njegova djela umirujuće djeluju na promatrača i bude njegovu vegetativnu dušu. Konačno, u ovom ogledu Matisse se ne prikazuje samo kao slikar čija djela nastanjuju vegetalni oblici, već kao fitozof čije duboko poznavanje biljnog života prožima i oblikuje sve konstruktivne elemente njegovih kompozicija.
Ključne riječi
Henri Matisse; fitofilija; multifokalnost/širenje; vegetativna duša; arabeska; boja
Hrčak ID:
325444
URI
Datum izdavanja:
26.12.2024.
Posjeta: 0 *