Pregledni rad
https://doi.org/10.31724/rihjj.50.1.5
Poučavanje početnoga pisanja standardnim školskim slovima deset godina nakon uspostave standarda
Martina Kolar Billege
orcid.org/0000-0002-4013-9141
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Deset godina nakon uspostave standarda početnoga pisanja, standardizacije školskih slova u Hrvatskom pravopisu Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje (2013) i implementacije školskih slova u kurikul, udžbenike i nastavu u Republici Hrvatskoj, daje se pregled relevantnih znanstvenih istraživanja za rano poučavanje pisanja na hrvatskome jeziku te se identificira stanje početne pisane produkcije učenika u primarnome obrazovanju. S ciljem praćenja implementacije standarda početnoga pisanja, istražili smo primjenu metodičkih smjernica za držanje ruke, tijela i pisaljke pri početnom poučavanju pisanja u prvome razredu primarnoga obrazovanja te broj riječi u leksičkom asociogramu na temu ‘djetinjstva’ učenika četvrtoga razreda. Na temelju leksičkoga asociograma identificirali smo broj pogrešaka u pisanju ovisno o vrsti slova te narušenost čitljivosti. Rezultati pokazuju da manje od 50 % učenika prvoga razreda (N = 606) pravilno drži olovku i ruku pri pisanju, ali u većem postotnom udjelu (70 %) pravilno drže tijelo. Učitelji izjavljuju da uvijek upućuju učenike na pravilno držanje ruke i pisaljke te na pravilan smjer pisanja slova i vrlo rijetko dopuštaju odstupanje od smjera pisanja i zadanog izgleda školskoga slova. Unatoč tome, identificirana je narušena čitljivost kod 34,4 % učenika četvrtoga razreda (N = 356) koji su pisali rukopisnim slovima.
Ključne riječi
čitljivost slova; metodika hrvatskoga jezika; početno pisanje; položaj tijela; ruke i pisaljke
Hrčak ID:
327970
URI
Datum izdavanja:
30.12.2024.
Posjeta: 196 *