Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.20901/ms.15.30.6

Evolucija dezinformacija: analiza digitalne transformacije lažnih vijesti

Marko Selaković orcid id orcid.org/0000-0002-6568-6627 ; S P Jain Škola za globalni menadžment, Dubai
Anna Tarabasz orcid id orcid.org/0000-0002-6819-517X ; Sveučilište Zayed, Dubai
Nikolina Ljepava orcid id orcid.org/0000-0002-7210-7064 ; American University in the Emirates, Dubai


Puni tekst: engleski pdf 164 Kb

str. 114-131

preuzimanja: 405

citiraj


Sažetak

Lažne vijesti, koje se šire tradicionalnim i online kanalima, imaju moć oblikovanja odnosno utjecanja na javno mnijenje. U eri interneta nove tehnologije omogućile su i stvaranje i širenje sve veće količine lažnog sadržaja. Stoga, imajući na umu promjenjiv krajolik dezinformacija, cilj ovog istraživanja jest ispitati kako znanstvena literatura tretira promjene u razvoju lažnih vijesti te koje su promjene primjetne nakon dubokog prodora interneta i sadržaja koji generiraju korisnici u opću populaciju. Od 16 093 proučena rada navedena u bazama podataka EBSCO, Emerald, ProQuest, Science Direct, Scopus i Web of Science, sustavnim pregledom literature identificirano je 85 relevantnih izvora povezanih s lažnim vijestima objavljenima u područjima komunikacija, marketinga, novinarstva, psihologije, povijesti i prava. Provedeno istraživanje daje cjelovit pregled transformacije lažnih vijesti u digitalnom dobu. Primjetna je pojava novih oblika i vrsta digitalnih lažnih vijesti. Štoviše, studija pokazuje da se promijenio način dijeljenja i širenja lažnih vijesti, uvođenjem automatizacije i rješenja temeljenih na umjetnoj inteligenciji sposobnih za stvaranje i dijeljenje lažnog sadržaja. Nadalje, izraz „lažne vijesti” transformirao se iz jednoznačnoga semantičkog pojma u dvodimenzionalni fenomen, obuhvaćajući lažne vijesti kao pojavu i lažne vijesti kao oznaku. Na kraju su analizirane i dodatne dimenzije korištenja lažnih vijesti u novom kontekstu omogućenom internetom – lažne vijesti kao ključni stup strategija inforatova.

Ključne riječi

Lažne vijesti; digitalna transformacija; komunikacija; upravljanje krizama; krizna komunikacija; dezinformacije

Hrčak ID:

328040

URI

https://hrcak.srce.hr/328040

Datum izdavanja:

18.2.2025.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 877 *