Medijske studije, Vol. 15 No. 30, 2024.
Pregledni rad
https://doi.org/10.20901/ms.15.30.6
Evolucija dezinformacija: analiza digitalne transformacije lažnih vijesti
Marko Selaković
orcid.org/0000-0002-6568-6627
; S P Jain Škola za globalni menadžment, Dubai
Anna Tarabasz
orcid.org/0000-0002-6819-517X
; Sveučilište Zayed, Dubai
Nikolina Ljepava
orcid.org/0000-0002-7210-7064
; American University in the Emirates, Dubai
Sažetak
Lažne vijesti, koje se šire tradicionalnim i online kanalima, imaju moć oblikovanja odnosno utjecanja na javno mnijenje. U eri interneta nove tehnologije omogućile su i stvaranje i širenje sve veće količine lažnog sadržaja. Stoga, imajući na umu promjenjiv krajolik dezinformacija, cilj ovog istraživanja jest ispitati kako znanstvena literatura tretira promjene u razvoju lažnih vijesti te koje su promjene primjetne nakon dubokog prodora interneta i sadržaja koji generiraju korisnici u opću populaciju. Od 16 093 proučena rada navedena u bazama podataka EBSCO, Emerald, ProQuest, Science Direct, Scopus i Web of Science, sustavnim pregledom literature identificirano je 85 relevantnih izvora povezanih s lažnim vijestima objavljenima u područjima komunikacija, marketinga, novinarstva, psihologije, povijesti i prava. Provedeno istraživanje daje cjelovit pregled transformacije lažnih vijesti u digitalnom dobu. Primjetna je pojava novih oblika i vrsta digitalnih lažnih vijesti. Štoviše, studija pokazuje da se promijenio način dijeljenja i širenja lažnih vijesti, uvođenjem automatizacije i rješenja temeljenih na umjetnoj inteligenciji sposobnih za stvaranje i dijeljenje lažnog sadržaja. Nadalje, izraz „lažne vijesti” transformirao se iz jednoznačnoga semantičkog pojma u dvodimenzionalni fenomen, obuhvaćajući lažne vijesti kao pojavu i lažne vijesti kao oznaku. Na kraju su analizirane i dodatne dimenzije korištenja lažnih vijesti u novom kontekstu omogućenom internetom – lažne vijesti kao ključni stup strategija inforatova.
Ključne riječi
Lažne vijesti; digitalna transformacija; komunikacija; upravljanje krizama; krizna komunikacija; dezinformacije
Hrčak ID:
328040
URI
Datum izdavanja:
18.2.2025.
Posjeta: 877 *