Ekonomski pregled, Vol. 76 No. 1, 2025.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/doi.org/10.32910/ep.76.1.3
Utjecaj strateške orijentacije na inovativnost poslovnih modela u prehrambenoj industriji
Dalibor Brnos
Ivana Kovač
Radoslav Barišić
Sažetak
Poslovni modeli se mijenjaju ovisno o jačini turbulencije okoline, tehnološkim i industrijskim promjenama, korjenitim promjenama u navikama u potrošnji i čitavom nizu drugih činitelja. Inovativnost poslovnog modela pokazuje adaptivnu sposobnost poduzeća odnosno njegov potencijal u traženju i stvaranju novih izvora konkurentske prednosti. Strateška orijentacija je način kako se poduzeće usmjerava k provedbi procesa i ponašanja putem kojih može postići nadmoćne performanse u djelatnosti. Iskazuje se u četiri oblika: kao tržišna orijentacija, tehnološka orijentacija, orijentacija k učenju i poduzetnička orijentacija, dok se inovativnost poslovnog modela sastoji od tri dimenzije: inovativnosti kreiranja vrijednosti, inovativnosti novih propozicija i inovativnosti zahvaćanja vrijednosti. Rad istražuje utjecaj strateške orijentacije na inovativnost poslovnog modela na uzorku hrvatskih prehrambenih poduzeća. Rezultati empirijskog istraživanja nisu dali potporu hipotezi da tržišna orijentacija poduzeća pozitivno utječe na inovativnost poslovnog modela, dok je za ostala tri oblika strateške orijentacije potvrđen pozitivan utjecaj na inovativnost poslovnog modela. U zreloj industriji, kao što je hrvatska prehrambena industrija, takvi zaključci upućuju na potrebu za usredotočenjem, kao prvo, na tehnološke i poduzetničke oblike strateške orijentacije i kao drugo, još važnijem na orijentaciju k učenju kao pretpostavku podizanja konkurentnosti na domaćem i međunarodnim tržištima.
Ključne riječi
inovacije poslovnih modela; orijentacija ka učenju; prehrambena industrija; poduzetnička orijentacija; strateške orijentacije; tehnološka orijentacija; tržišna orijentacija
Hrčak ID:
329123
URI
Datum izdavanja:
14.3.2025.
Posjeta: 0 *