Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Ideja transcendentalnog subjekta u pedagogiji

Zvonimir Komar orcid id orcid.org/0000-0003-4925-6595 ; Odsjek za pedagogiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska *

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 340 Kb

str. 11-31

preuzimanja: 24

citiraj


Sažetak

Određenje pedagoškog subjekta jedan je od centralnih problema pedagogije koja se nastoji sistematski utemeljiti i izgraditi. Pedagoški subjekt s jedne se strane pokazuje kao ishodište sistema pedagogijske znanosti, budući da se upravo u ideji subjekta pronalazi mogućnost i nužnost pedagoškog djelovanja, a s druge strane se pokazuje kao svrha pedagoške djelatnosti, budući da u autonomno shvaćenoj pedagogiji ne odgajamo i obrazujemo za nešto izvan čovjeka, već za čovjeka samoga. U kontekstu vremena u kojem se subjekt promišlja kao fluidna kategorija, rad postavlja pitanje je li moguće na potpuno fluidnom pojmu subjekta postaviti pedagogiju te može li se pedagoški subjekt i danas (s punom sviješću o tome kakve pedagoške opasnosti nosi konačno određivanje subjekta u kontekstu svrhe pedagogije) misliti na način koji je istovremeno i određen i apsolutno otvoren za sve svoje mogućnosti. Kantove ideje o pedagogiji, a još više sama Kantova filozofija koja otvara specifične puteve u promišljanju subjekta svakako predstavlja jedno novo rođenje pedagoškog mišljenja čijim putem nastojimo ići u ovome radu.

Ključne riječi

pedagogija; pedagoški subjekt; sloboda; pedagoško iskustvo

Hrčak ID:

331663

URI

https://hrcak.srce.hr/331663

Datum izdavanja:

20.5.2025.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 60 *