Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32728/mo.19.1.2024.02

Analiza čimbenika roditeljske prilagodbe povezanih sa stresom tijekom prijelaza u vrtić u ranom djetinjstvu

Ana Mirosavljević orcid id orcid.org/0000-0002-2892-6548 ; University of Slavonski Brod, Department of Social Sciences and Humanities
Ana Maria Marinac orcid id orcid.org/0000-0002-6872-9338 ; Doctoral Researcher at Doctoral Study Programme Pedagogy and Contemporary School Culture, Faculty of Humanities and Social Sciences
Ivana Prša ; Kindergarten Ivana Brlić Mažuranić in Slavonski Brod


Puni tekst: engleski pdf 651 Kb

str. 31-53

preuzimanja: 226

citiraj


Sažetak

U radu se istražuju emocionalna iskustva i strategije upravljanja stresom roditelja tijekom početnog prijelaza njihove djece u vrtić. Koristeći anketnu metodologiju, istraživanjem je ispitana psihološka dinamika 110 roditelja (92,7 % žena, 7,3 % muškaraca) s djecom u dobi od 12 do 36 mjeseci diljem Republike Hrvatske. Istraživanje je bilo usmjereno na razumijevanje izvora roditeljskog stresa, mehanizama suočavanja i čimbenika koji pridonose smanjenju stresa tijekom ovog kritičnog razvojnog razdoblja. Ključni rezultati otkrili su da je 40 % roditelja prijavilo smanjenje razine stresa tijekom vremena, a 29,1 % doživjelo je potpuni prestanak stresa. Verbalna komunikacija pojavila se kao primarna strategija upravljanja stresom, pri čemu je 79,1 % sudionika identificiralo dijalog kao svoj glavni mehanizam suočavanja. Studija je istaknula ključnu ulogu komunikacije roditelja i odgojitelja, pri čemu je 97,3 % sudionika ocijenilo njihovu interakciju dobrom ili izvrsnom. Emocionalne reakcije među roditeljima uključivale su značajnu tjeskobu zbog odvajanja, zabrinutost za sigurnost djeteta, osjećaje krivnje i povremeno uzbuđenje zbog mogućnosti socijalizacije. Primarni uzroci stresa uključivali su prenapučene obrazovne grupe, mogući prijenos bolesti i zabrinutost oko individualizirane skrbi za djecu. Čimbenici ublažavanja roditeljskog stresa bili su transparentna komunikacija, fotografsko dokumentiranje aktivnosti djece, povjerenje u profesionalnost odgojitelja i podrška obitelji. Istraživanje pridonosi razumijevanju složenog emocionalnog krajolika obrazovanja u ranom djetinjstvu, naglašavajući da je roditeljski stres dinamičan i osjetljiv na intervencije podrške. Buduća bi istraživanja mogla istražiti ciljane strategije za podršku roditeljima tijekom ove kritične razvojne tranzicije.

Ključne riječi

komunikacija roditelj ‒ odgojitelj; obrazovanje u ranom djetinjstvu; prijelaz u vrtić: roditeljski stres; upravljanje stresom

Hrčak ID:

332421

URI

https://hrcak.srce.hr/332421

Datum izdavanja:

20.6.2025.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 442 *