Izlaganje sa skupa
KAVEZNI UZGOJ TOPLOVODNIH VRSTA SLATKOVODNIH RIBA
Roman Safner
; Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet, Zavod za ribarstvo, pčelarstvo i specijalnu zoologiju. 10000 Zagreb, Svetošimunska cesta 25, Hrvatska
Sažetak
Sedamdesetih godina prošlog stoljeća i Hrvatska se aktivno uključila u suvremene europske trendove uzgoja riba u plutajućim kavezima. Osim s raznim vrstama morskih riba pokušalo se i s uzgojem pastrva, šarana, soma, ozimica i lososa. Od svih navedenih slatkovodnih vrsta uspostavljeni su čvrsti standardi samo za kavezni uzgoj kalifornijske pastrve. Uzgoj ostalih slatkovodnih vrsta riba u kavezima zadržao se na razini sporadičnih pokušaja više eksperimentalnog nego profitabilno komercijalnog tipa. Uporna nastojanja da se ovlada i tehnikom uzgoja toplovodnih vrsta slatkovodnih riba u kavezima proizlaze iz zapaženih prednosti takvog uzgoja poput jednostavnosti provedbe tehnoloških mjera, lakše uspostave uzgojnog sustava, jednostavnije manipulacije, mogućnosti gušćeg nasada na jedinicu volumena uz visoku razinu proizvodnje, lakše prilagodbe zahtjevima tržišta i manje početne investicije u objekte. Unatoč brojnih prednosti kao značajniji razlozi izostanka masovnije primjene tehnologije kaveznog uzgoja toplovodnih vrsta slatkovodnih riba navode se problemi u kontinuiranom osiguranju i nabavi odgovarajućih kategorija i količina zdrave mlađi za nasad, specifičnosti i promjenjivosti fizikalno kemijskih karakteristika recipijenta te ljudske pogreške.
Valorizirajući nedostatke i prednosti konačna prosudba o opravdanosti uzgoja pojedinih slatkovodnih vrsta toplovodnih riba u kavezima mora se bazirati i na biološkim i na ekonomskim čimbenicima. Temeljem dosadašnjih spoznaja za uzgoj u kavezima, a pravilo vrijedi za gotovo sve sustave intenzivnog uzgoja, povoljna je samo ona vrsta riba za kojom postoji potražnja na tržištu i koja ima visoku cijenu. Tehnologija koja zahtjeva prehranu visokokoncentriranim hranidbenim smjesama uz ostale troškove proizvodnje je skupa te je s jeftinijim vrstama riba nemoguće postići rentabilnost. Pored toga proizvodnja mora biti marketinški orijentira tj. prije početka proizvodnje neophodno je provesti odgovarajuće mjere istraživanja tržišta (mogućnost plasmana) i ekonomske ili gospodarske promidžbe.
Ključne riječi
kavezni uzgoj; toplovodne vrste riba; šaran; som
Hrčak ID:
30584
URI
Datum izdavanja:
19.12.2008.
Posjeta: 4.763 *