Pregledni rad
https://doi.org/10.34075/sb.65.1.2
VJERSKI ODGOJ DJECE S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU Inkluzivna perspektiva u školskom i župnom okruženju
Marijana Mohorić
orcid.org/0000-0002-8932-0355
; Sveučilište u Zadru, Teološko-katehetski odjel, Zadar, Hrvatska
Tea Zupčić
; Sveučilište u Zadru, Teološko-katehetski odjel, Zadar, Hrvatska
Sažetak
Živimo u društvu koje je obilježeno kompetitivnim načelima koja sve više opterećuju i odgojno-obrazovni sustav. To isto društvo istovremeno naglašava načelo ravnopravnosti za sve osobe, i u školskom i u crkvenom okruženju. U odnosima prema osobama s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, napose osobama s teškoćama u razvoju, često se to načelo, koje se prevodi kao pravo na inkluziju, teorijski ističe dok se istovremeno praktično narušava ili površno provodi. Ako je duhovni život spriječen ili pak onemogućen prisutnošću neke velike teškoće, onda je možda dovoljno govoriti o inkluziji kao pravu da se negdje jednostavno ‘bude’. No, ovdje se razumijevanje inkluzije svodi na pravno razumijevanje termina. Crkveno se, međutim, djelovanje treba inspirirati na teološkim temeljima. Ova dva pogleda razlikuju dvije različite, ali komplementarne odgojno-obrazovne prakse: katolički vjeronauk u školama i katehezu u župnim zajednicama. U tom smislu nastava katoličkog vjeronauka ima veliki potencijal doprinosa inkluziji djece s teškoćama u javnom sustavu odgoja i obrazovanja. Crkvena kateheza treba, međutim, smjerati ostvarivanju zajedništva. Kako bi se potaklo na veće zauzimanje u tom smjeru, u radu se najprije donosi kratak opis poteškoća na koje nailaze djeca s teškoćama u razvoju, potom se opisuje mogući doprinos katoličkog vjeronauka i specifičnosti katehetskog pristupa. Podsjeća se i na uloge vjeroučitelja, odnosno katehete i na nužnost suradnje s roditeljima/starateljima, pomoćnicima, crkvenom zajednicom i širom društvenom zajednicom.
Ključne riječi
djeca s teškoćama u razvoju; inkluzija; katolički vjeronauk; crkvena kateheza; zajedništvo; odgojni savez
Hrčak ID:
335749
URI
Datum izdavanja:
22.9.2025.
Posjeta: 240 *