Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.17818/EMIP/2025/50

ŠTO POTIČE PODUZETNIČKU BUDNOST U VISOKOM OBRAZOVANJU: MEĐUODNOS SAMOUČINKOVITOSTI I FINANCIJSKE PISMENOSTI

Ivana Bulog orcid id orcid.org/0000-0001-6007-6849 ; University of Split, Faculty of Economics, Business and Tourism, Department of Management
Ana Rimac Smiljanić orcid id orcid.org/0000-0002-8720-2048 ; University of Split, Faculty of Economics, Business and Tourism, Department of Finance
Iva Klepić orcid id orcid.org/0000-0002-7348-5673 ; University of Mostar, Bosnia and Herzegovina *

* Corresponding author.


Full text: english pdf 472 Kb

downloads: 0

cite


Abstract

Ovaj rad istražuje psihološke i financijske čimbenike koji potiču poduzetničku budnost među sveučilišnim studentima, s posebnim naglaskom na ulogu samoučinkovitosti, subjektivne financijske pismenosti i objektivne financijske pismenosti. Istraživanje je provedeno na uzorku od 285 studenata Sveučilišta u Splitu u Hrvatskoj i Sveučilišta u Mostaru u Bosni i Hercegovini. Analiza je provedena primjenom hijerarhijske regresije i medijacijskih tehnika, korištenjem makronaredbom PROCESS u programu SPSS. Nalazi ukazuju na različit utjecaj objektivne i subjektivne financijske pismenosti na poduzetničku budnost. Dok subjektivna financijska pismenost pozitivno i značajno utječe na poduzetničku budnost, objektivna financijska pismenost ne pokazuje izravan učinak. Umjesto toga, objektivna financijska pismenost neizravno utječe na poduzetničku budnost na temelju subjektivne financijske pismenosti. To upućuje na to da samo financijsko znanje nije dovoljno; potrebno ga je dopuniti samopouzdanjem u vlastite financijske sposobnosti za učinkovito poticanje poduzetničke budnosti. Samoučinkovitost se pojavila kao ključni pokretač (prediktor) i posrednik u ovom odnosu. Studenti koji vjeruju u svoje kompetencije i vještine, koji percipiraju da njihov napor može utjecati na okolinu i buduće ishode, imaju izraženiji osjećaj samoučinkovitosti i skloniji su motiviranije prepoznavati poduzetničke prilike u svojoj okolini. Ovi nalazi naglašavaju ulogu samoučinkovitosti kao pokretača poduzetničke budnosti među studentima. Rezultati upućuju na to da bi se obrazovni programi usmjereni na poticanje poduzetničkog potencijala trebali više fokusirati na izgradnju studentskog samopouzdanja i percipiranih sposobnosti, a ne isključivo na poboljšanje financijskog znanja. Psihološki utemeljen pristup poduzetničkom obrazovanju mogao bi bolje pripremiti mlade pojedince za bavljenje poduzetničkim aktivnostima. Općenito, ovo istraživanje doprinosi boljem razumijevanju kognitivnih procesa koji učinkovito potiču poduzetničku budnost i pružaju smjernice za osmišljavanje učinkovitijih obrazovnih intervencija.

Keywords

poduzetnička budnost; samoučinkovitost; subjektivna financijska pismenost; objektivna financijska pismenost; studenti

Hrčak ID:

340106

URI

https://hrcak.srce.hr/340106

Publication date:

27.11.2025.

Article data in other languages: english

Visits: 0 *