Izvorni znanstveni članak
Promjene u statusu i ulozi: glazbenik krajem osamnaestog stoljeća
Richard A. Carlton
; Guelph, Ontario, Canada
Sažetak
Mnogo je toga rečeno o problematičnim smrtima Mozarta i Beethovena za razliku od mirne dugovječnosti "tate Haydna". Sve je to proizašlo iz perspektive romantičkog razdoblja: vojujućeg, nepriznatog, mladenačkog genija! Pa ipak, sukob poput onoga između Mozarta i princa nadbiskupa od Salzburga bio je više nego suprotstavljanje ponosnog patrijarha tvrdoglavom i arogantnom namješteniku. Na kraju prosvjetiteljskog stoljeća glazba se kretala od Crkve i dvora prema salonima i novim koncertnim dvoranama bogate urbane srednje klase slobodnih zvanja i trgovaca. Položaj glazbenika brzo se mijenjao: statuse plemenitog pokrovitelja i glazbenika kućnog sluge više nisu opravdavale nove norme individualizma i emancipacije. Bilo je to doba revolucija kako u Francuskoj tako i u sjevernoj Americi. Poraz aristokratskih privilegija i poriv prema novom sustavu postignutog a ne više naslijeđenog statusa tjerala je glazbenika prema novome položaju za koji društvo još nije bilo potpuno prilagođeno. Sukobi i promašaji u karijeri bili su funkcije promjena u društvenom sustavu a ne nedostatci osobnosti.
Ova rasprava pažljivo određuje status i pojmove teorije ulogâ prije nego što će se baviti usporedbom kratkih istraživanja pojedinih slučajeva Haydna nasuprot njegovim učenicima Mozartu i Beethovenu. Za glazbu se smatra da se razvijala od prirodnog predstavljanja do izgradnje tiskom objavljenog repertoara za čvrste skupine izvoditelja. Glazbenik je zaigrao novu ulogu!
Ključne riječi
Hrčak ID:
32636
URI
Datum izdavanja:
15.6.2006.
Posjeta: 1.986 *