Izvorni znanstveni članak
U potrazi za nacijom: konstrukcija naroda i folklorne glazbe u osnivačkim desetljećima Turske republike
Koray Degirmenci
; Middle East Technical University, Ankara, Turkey
Sažetak
U članku se istražuje kulturna povijest turske folklorne glazbe s posebnim naglaskom na glazbene reforme koje su poduzete nakon ustanovljenja Turske republike (1923). Elite u Republici tragale su za raznim modelima (osobito za modelima istočnoeuropskih zemalja) i pozivale mnogobrojne poznate glazbenike, uključujući i Bélu Bartóka, s namjerom da pozapadnjače tursku folklornu glazbu. Što se dogodilo s drugim glazbenim tradicijama u Turskoj koje su bile proizvodi multikulturne i viševjerske populacije koja je živjela u Otomanskom carstvu? U tim glazbenim reformama bio je na djelu društveni inženjering koji se nadahnjivao Prosvjetiteljstvom u namjeri da konstruira primjerenu strukturu koja bi se sastojala od stanovništva s različitim i mnogobrojnim kulturnim i vjerskim korijenima. Razlike su ostale sačuvane, bile su čak dobrodošle, ali u vrlo tipičnom modernističkom diskursu koji djeluje na specifičan način prepredenim uklanjanjem razlika. Smatralo ih se dijelom 'kulturnog mozaika' harmonične turske kulture. Ako je jedan način ocrtavanja jedinstvenog tijela nacije konstruiranje homogene ili integralne kulture, onda je drugi način davanje veće ili manje primjerenosti različitim kulturama na određenom teritoriju. Zbirka glazbenih komada iz Anatolije bila je standardizirana, tekstovi su bili prevedeni na turski i, što je paradoksalno, izvorni višeglasni komadi pretvoreni su u monodijske. Članak se također bavi diskursom osnivačkih elita o narodu, koji je u velikoj mjeri pridonio stvaranju te primjerene strukture u području glazbe. Suprotno od političkih ideala osnivačkih kadrova, koje su uglavnom oblikovala načela Prosvjetiteljstva, njihov pojam o narodu spoj je romantičke i prosvjetiteljske misli.
Ključne riječi
Hrčak ID:
32764
URI
Datum izdavanja:
15.6.2006.
Posjeta: 3.365 *