Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Roditeljske implicitne teorije dječje inteligencije: razlike u funkciji spola i obrazovanja

Janko Ferenčić
Gordana Keresteš
Denis Bratko



Sažetak

Rad prikazuje rezultate istraživanja roditeljskih laičkih (implicitnih) teorija dječje inteligencije. Uzorak se sastojao od 108 roditelja predškolske djece. Cilj rada bio je ispitati razlikuju li se implicitne teorije očeva i majki, odnosno teorije roditelja različitog obrazovanja. Implicitne teorije mjerene su prilagođenim upitnikom koji su u svojem istraživanju koristili Okagaki i Sternberg (1993). Upitnik se sastoji od šest skala organiziranih u dvije šire dimenzije implicitnih teorija. Prva dimenzija predstavlja nekognitivne aspekte implicitnih teorija i obuhvaća skale važnosti socijalnih vještina, važnosti sposobnosti upravljanja sobom, te važnosti motivacije za zadatke. Druga dimenuzija predstavlja kognitivne aspekte implicitnih teorija dječje inteligencije i obuhvaća skale važnosti vještina za rješavanje problema, važnosti verbalnih vještina, te važnosti kreativnosti. Analize varijance pokazale su glavni efekt spola za nekognitivne aspekte implicitnih teorija dječje inteligencije. Pri procjenjivanju karakteristika inteligentnog djeteta majke su, u odnosu na očeve, veću važnost pridavale motivaciji za zadatke. Kod kognitivnih aspekata implicitnih eorija spolne razlike nisu uočene. No, u tom je aspektu uočen glavni efekt obrazovanja. Obrazovaniji roditelji su pri procjenjivanju karakteristika inteligentnog djeteta veću važnost pridavali kognitivnim aspektima: rješavanju problema, kreativnosti i verbalnim vještinama. Postoji i interakcija spola i obrazovanja roditelja za dvije subskale, kao i za ukupan rezultat na dimenziji kognitivnih apsekata implicitnih teorija. Očevi visokog obrazovanja su u odnosu na očeve srednjeg obrazovanja značajno više vrednovali kreativnost i verbalne vještine, dok je navedena razlika bila manja kod jednako obrazovanih majki.

Ključne riječi

Implicitne teorije; laičke teorije; inteligencija; roditelji; djeca; spolne razlike; obrazovanje

Hrčak ID:

3259

URI

https://hrcak.srce.hr/3259

Datum izdavanja:

15.12.2005.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.547 *