Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Problematika redoslijeda sakramenata inicijacije jedinstvo u različitosti dvaju sakramenata (krštenja i potvrde)

Nela Gašpar ; Teologija u Rijeci - Područni studij Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Rijeka, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 346 Kb

str. 563-581

preuzimanja: 1.289

citiraj


Sažetak

Drugi vatikanski koncil postavio je pitanje o ponovnom uspostavljanju narušenog jedinstva i redoslijeda sakramenata kršćanske inicijacije. Naglasio je to u odluci o obnovi sakramenta potvrde jer je upravo njezin razvoj i doveo do nelogične pastoralne prakse (usp. Sacrosanctum Condlium, 71). Stoga u prvom dijelu članka autorica prikazuje povijesni razvoj u kome je došlo do promjene redoslijeda sakramenata kršćanske inicijacije. Taj prikaz očituje prije svega izdvajanje euharistije iz konteksta inicijacijske cjeline. Apostolska pobudnica o euharistiji upravo to naglašava kada ističe da je polazište hoda kršćanske inicijacije mogućnost pristupanja euharistiji budući da ona kršćansku inicijaciju dovodi »do ispunjena te se postavlja kao središte i cilj sveukupnoga sakramentalnog života« (Sacramentum caritatis, 17).
Budući da je euharistija kao vrhunac u pristupu i trajnost u življenju inicijacije obrađena u drugom znanstvenom članku ovoga časopisa, autorica se ovoga članka ograničava na teološko promišljanje jedinstva i redoslijeda sakramenta krštenja i potvrde polazeći od međusobne povezanosti i jedinstva u različitosti dvaju božanskih poslanja u povijesti spasenja, poslanja Sina i poslanja Duha Svetoga. Naime, svako teološko promišljanje o daru i djelovanju Duha Svetoga u kršćanskom životu mora polaziti od prisutnosti i djelovanja Duha Svetoga u životu i poslanju Isusa Krista. »Gospodin Isus 'kojeg je Otac posvetio i poslao u svijet (Iv 10,36), cijelo svoje mistično Tijelo čini dionikom pomazanja Duha kojim je sam pomazan« (Presbyterorum ordinis. Dekret o službi i životu prezbitera, 2). Drugi vatikanski koncil istaknuo je, dakle, da nas je Isus učinio dionicima pomazanja Duha kojim je sam pomazan. Izraz »kršćani« u očima teologa najranijeg vremena ne znači toliko »sljedbenici Krista«, kako su to shvaćali pogani koji su im prvi u Antiohiji dali ovo ime (usp. Dj 11,26), nego radije »dionici Kristova pomazanja«. Jedinstvo u različitosti dvaju poslanja, poslanja Sina i poslanja Duha Svetoga, zahtijeva stoga jedinstvo dvaju sakramenata, jedinstvo krštenja i potvrde, kojima, razlikujući ih, ne bismo trebali/smjeli dokidati jedinstvo i redoslijed.

Ključne riječi

sakramenti inicijacije; krštenje; potvrda; euharistija; otajstvo pomazanja; dioništvo

Hrčak ID:

41022

URI

https://hrcak.srce.hr/41022

Datum izdavanja:

2.10.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.174 *