Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

BOŽIĆNI DAROVATELJ U TRANZICIJI

Dunja Rihtman-Auguštin ; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Croatia


Puni tekst: hrvatski pdf 47 Kb

str. 122-122

preuzimanja: 488

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 774 Kb

str. 107-122

preuzimanja: 1.103

citiraj


Sažetak

Pretpostavku o božićnim običajima kao pokazateljima oblikovanja ključnih sastavnica suvremenoga života, tj. vjerskoga i sekularnoga morala, uloge suvremenih obitelji i izazova materijalizma (Miller 1993: 35), autorica proširuje na istraživanje mentaliteta i odnosa moći. Razmatra porast pučke božićne pobožnosti uz pojačanu djelatnost katoličke crkve u postsocijalističkoj Hrvatskoj, nacionalni karakter božićnih običaja i suvremene inicijative preimenovanja božićnog darovatelja uz prijepore o komunističkom karakteru Djeda Mraza i novoizumljenom imenu Djeda Božićnjaka, te rasprave o podrijetlu običaja silvestrovske pucnjave.
Obilna ponuda božićnih simbola i likova darovatelja, jednako kao i mnoštvo starih i novih, novoizumljenih ili uvoznih tradicija, po autoričinu sudu funkcioniraju kao simboli promijenjenih odnosa moći. Istodobno uzrokuju višestruka kolebanja mentaliteta između
kršćanske pobožnosti, pučkih tradicija ali i bivše socijalističke "sakralnosti". Uvođenje nacionalnih božićnih simbola jednako kao i gromki, nerijetko opasni pucnjevi u Badnjoj ili novogodišnjoj noći, "Žrtvovani Djed Mraz", sada i preimenovan, postaju znakom hrvatske varijante tranzicije, tj. stanja društva kad se njegove gospodarske i političke strukture, te odnos vlasti i naroda iz temelja mijenjaju.

Ključne riječi

Hrčak ID:

48658

URI

https://hrcak.srce.hr/48658

Datum izdavanja:

10.12.1995.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.734 *