Nafta, Vol. 61 No. 2, 2010.
Stručni rad
Utjecaj razrjeđenja motornih ulja gorivom na njihovu viskoznost, plamište i gorište
Davor Ljubas
; Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu
Hrvoje Krpan
; Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu
Ivica Matanović
; Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
U sklopu ovog rada ispitivan je utjecaj razrjeđenja automobilskih sintetičkih i mineralnih motornih ulja dvjema vrstama komercijalnih goriva: motornim benzinom – Eurosuperom 95 i dizelskim gorivom – Eurodizelom. Time se simulirao slučaj koji se može dogoditi u motoru – prolazak neizgorena goriva u kućište motora te miješanje i otapanje u motornom ulju. Kao najvažniji parametri za praćenje promjena karakteristika ulja odabrani su viskoznost, plamište i gorište. Razrjeđenje ulja gorivom kretalo se u rasponu od 0% do 10% masenoga udjela (wt) goriva.
Uzorci motornih ulja koji su korišteni u ispitivanjima nabavljeni su od dvaju proizvođača prisutnih na hrvatskom tržištu, po jedno čisto mineralno i jedno potpuno sintetičko multigradno motorno ulje gradacija viskoznosti prema SAE gradaciji: 15W-40 i 5W-30, bez dodatnih modifikacija.
Promjene svojstava ulja premašile su pretpostavljene praktične vrijednosti potrebne za siguran rad motora u slučaju razrjeđenja ulja s benzinom u iznosu od 10 wt%. Razrjeđenje ulja sa 5 wt% benzina je maksimalni iznos uz koji se može očekivati mogućnost njegove praktične primjene za podmazivanje motora jer se plamište ispitivanih ulja snižava na temperature koje se već javljaju u primjeni – oko 150 °C ili niže. Kada se ulja razrijede dizelskim gorivom, tada se praćena svojstva ulja mijenjaju manje nego što je to slučaj s benzinom.
Ključne riječi
motorno ulje; gorivo; viskoznost; plamište; gorište
Hrčak ID:
49121
URI
Datum izdavanja:
28.2.2010.
Posjeta: 22.813 *