Preliminary communication
UMJETNIČKE INTERVENCIJE U INDUSTRIJSKU KULTURNU BAŠTINU ILI KAKO NASTAJE DRUŠTVENO KORISNA UMJETNOST?
Suzana Marjanić
; Institute of Ethnology and Folklore Research, Zagreb, Croatia
Abstract
Članak je usmjeren na umjetničke projekte i intervencije u industrijsku kulturnu baštinu u pojedinim gradovima Republike Hrvatske (odnosno – s obzirom na dugogodišnju situaciju – mračne naše) koje korektivno nastoje uputiti vladajuće strukture na teorijska i praktična promišljanja raznorodnih aspekata zaštite, odnosno prenamjene pojedinih objekata industrijske baštine. Riječ je o sljedećim umjetničkim projektima: Urbana intervencija Tanje Dabo (1999.), koju je spomenuta umjetnica izvela na vratima bez kvake, na zidu s bodljikavom žicom riječke, dakako, bivše Tvornice “Rikard Benčć” kao buduće lokacije Muzeja moderne i suvremene umjetnosti. Nadalje, riječ je o labinskoj izložbi Rudarske uspomene Kristine Leko (2008.), o projektu Podzemni grad XXI. multimedijalne skupine Labin Art Express, o projektu Nevidljivi Sisak: fenomen Željezara Marijana Crtalića (2009.), intervenciji SOS Nada Dimić (2000.) Sanje Iveković te o projektu Zlatka Kopljara K 13 (2010.), koji je inspiriran zgradom Tvornice električnih žarulja u Zagrebu. Pritom se članak osvrće i na projekt Reka – Zagreb: dvije ulice, dva mjesta, dvije sudbine (2002.), kojim je Marijan Molnar ispitivao poveznice između Prvomajske ulice u Reki (umjetnikovu rodnom mjestu) kraj Koprivnice i Medvedgradske ulice u Zagrebu. Naime, novootvorena je farma za uzgoj kokoši u Prvomajskoj ulici evocirala činjenicu da je prostor današnje Gliptoteke HAZU nekoć bila tvornica za preradu kože.
Keywords
industrijsko naslijeđe; umjetnička intervencija; Tvornica Rikard Benčić (Rijeka); Labin; Željezara Sisak; Tvornica električnih žarulja; Gliptoteka; Tvornica Nada Dimić; Paromlin; Badel; Gorica (Zagreb)
Hrčak ID:
69345
URI
Publication date:
17.6.2011.
Visits: 4.798 *