Skip to the main content

Review article

Novozavjetno svećeništvo i njegov odnos prema euharistiji

Božidar Mrakovčić ; Theology of Rijeka, Dislocated Studies of Catholic Faculty of Theology, University of Zagreb, Rijeka, Croatia


Full text: croatian pdf 273 Kb

page 5-36

downloads: 829

cite


Abstract

U članku autor obrađuje temu novozavjetnog svećeništva koju u zadnjem dijelu povezuje s temom euharistije. Polazi od evanđelja u kojima se izričito ne govori o kršćanskom svećeništvu, ali se jasno, u odnosu na ono obredno, daje prednost egzistencijalnom štovanju Boga „u duhu i istini“. U nastavku se razvija tema Kristova svećeništva kako ju donosi Poslanica Hebrejima. Autor se pri tom oslanja prije svega na poznatoga bibličara Alberta Vanhoyea čiji su radovi na tu temu među najpoznatijima i najpriznatijima. Najprije se raspravlja o Isusovim svećeničkim kvalitetama, o njegovoj povezanosti s Bogom (vjerodostojnost) i blizini ljudima (milosrđe). Radi se o kvalitetama bez kojih bi njegovo posredništvo bilo neefikasno, a koje je Isus usavršio u svojoj muci. Slijedi govor o novosti Kristova svećeništva u odnosu na ono starozavjetno. Prema Poslanici Hebrejima, Isus je kao veliki svećenik Posrednik novoga Saveza. Zahvaljujući njegovoj svećeničkoj žrtvi na križu, koju on ostvaruje „po Duhu vječnome“ (Heb 9,14), Isusova je smrt preobražena u sredstvo novoga Saveza u koji vjernici ulaze svojim jedinstvom s Kristom. Isus je posvećen za velikoga svećenika ne obredima odvajanja nego po svojoj smrti koja ga je učinila do kraja prokušanim u solidarnosti s ljudima i u poslušnosti Ocu. Kristova svećenička žrtva nova je i s obzirom na svrhu, sadržaj i sredstvo prinošenja. Svrha joj je Isusova unutarnja preobrazba, sadržaj Isusovo tijelo, sredstvo posvećenja oganj Duha Svetoga. Isus je svećenik po redu Melkisedekovu i kao takav, za razliku od starozavjetnih svećenika, nakon što je prinio jednu jedincatu žrtvu, ostaje dovijeka svećenik i jedini Posrednik između Boga i ljudi. Novost je Kristova svećeništva i otvorenost za participaciju, i to na dvostruk način: preko krsnoga i ministerijalnoga svećeništva. O krsnom ili kraljevskom svećeništvu govore 1 Pt i Otk. Što se tiče ministerijalnoga svećeništva, Novi zavjet tek pripravlja za primjenu naslova svećenik na crkvene službenike sugerirajući potrebu njihove posredničke uloge za izgradnju Crkve. U posljednjem dijelu članka autor donosi neke poveznice između novozavjetnog svećeništva i euharistije. Slaveći euharistiju vjernici se sjedinjuju s Isusom koji im kao veliki svećenik posreduje dinamizam Očeve i svoje ljubavi i tako im posreduje novi Savez, tj. istinsko zajedništvo s Bogom i s ljudima. U euharistiji Krist veliki svećenik, preko ministerijalnoga svećenstva, posreduje vjernicima snagu ljubavi, neophodnu za prinošenje duhovnih žrtava, tj. za življenje kraljevskoga svećenstva.

Keywords

svećenik; veliki svećenik; krsno svećenstvo; ministerijalno svećenstvo; žrtva; euharistija; novi Savez

Hrčak ID:

74517

URI

https://hrcak.srce.hr/74517

Publication date:

16.8.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 1.970 *