Skip to the main content

Original scientific paper

Brojenje: Stečemo li prije načela ili vještinuj

Vesna Vlahović-Štetić ; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb
Marija Nadilo orcid id orcid.org/0000-0002-5030-0461 ; Homa d.o.o.
Nina Pavlin-Bernardić orcid id orcid.org/0000-0002-8194-5668 ; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb



Abstract

Brojenje je vještina koju djeca svladavaju relativno rano. Pritom moraju usvojiti neka osnovna načela (pridruživanje "jedan prema jedan", ordinalnost i kardinalnost). Unatoč brojnim istraživanjima još je snažna dvojba o tome prethodi li kod brojenja usvajanje načela vještini ili je redoslijed usvajanja obrnut. U skladu s modelom "načela prije vještine" ovim radom provjeravamo postoje li razlike u uspješnosti brojenja djece različite dobi i to s obzirom na prostorni raspored elemenata u skupu, postoje li razlike po dobi u dječjoj uspješnosti u prepoznavanju pravilnog i nepravilnog brojenja koje obavlja netko drugi (lutak), te postoje li razlike u dječjoj uspješnosti u brojenju (proceduralno znanje) i prepoznavanju pravilnosti brojenja (konceptualno znanje). U istraživanju je ukupno sudjelovalo 88 sudionika podijeljenih u tri dobne skupine: mlađa (djeca od 5 do 6 godina), srednja (djeca od 6 do 7 godina) i starija (djeca od 7 do 8 godina). Utvrđeno je da su djeca iz srednje i starije dobne skupine značajno uspješnija u brojenju od djece iz mlađe skupine. Sudionici su bili najuspješniji u brojenju na setu s rasporedom elemenata u redu, pa u trokutu, a najmanje su uspješni bili kada su elementi bili raspoređeni u kružnici ili po slučaju. Podjednako se uspješno prepoznaje pravilno i nepravilno brojenje lutka, pri čemu su opet djeca iz srednje i starije skupine uspješnija od mlađe. Uspješnost djece u brojenju je značajno bolja od uspješnosti u prepoznavanju pravilnosti brojenja. Dobiveni nalazi nisu potvrdili model "načelo prije vještine", naprotiv, upućuju na bolju dječju usvojenost proceduralnog nego konceptualnog znanja.

Keywords

brojenje; dob; prostorni raspored elemenata; model "načelo prije vještine"

Hrčak ID:

81294

URI

https://hrcak.srce.hr/81294

Publication date:

30.6.2006.

Article data in other languages: english

Visits: 1.202 *