Skip to the main content

Professional paper

“Kamen iz Križovljana” nakon “Kamena iz Belca” – pitanja konteksta

Vladimir Peter Goss


Full text: croatian pdf 1.510 Kb

page 187-198

downloads: 684

cite

Full text: english pdf 1.510 Kb

page 187-198

downloads: 863

cite


Abstract

Nakon što se u prošlom broju Priloga pozabavio “Kamenom iz Belca”, rijetkim primjerom fi guralne srednjovjekovne skulpture iz kontinentalne Hrvatske (vjerojatno 12. stoljeće), autor ovdje obrađuje “Kamen iz Križovljana”, sedmoglavi reljef (sve glave su izgleda muške) visoko na fasadi crkve Sv. Križa u Križovljanu između Ludbrega i Varaždina (12. ili 13. stoljeće). Znanstvenici su “kamen” dosada smatrali rimskim provincijalnim radom (Gorenc-Vikić), rimskom spolijom “resemantiziranom” u kršćanskom kontekstu (Stošić), ili romaničkim prikazom donatora (A. Horvat). Pažljivom analizom djela, posebice njegove kompozicije, zaključuje se da je rad najvjerojatnije romanički reljef pod utjecajem rimske provincijalne plastike, te nekih zasad ne sasvim jasnih keltskih izvora inspiracije. Kao i onaj iz Belca, “Kamen iz Križovljana” je bez konteksta bilo u hrvatskom dijelu Panonije, bilo u ostatku Karpatskog bazena. Izražava se nada da bi se strpljivim radom na drugim fragmentima “bez konteksta” (Arača, Somogyvár, itd.) takav kontekst mogao pojaviti. Pri tome dobro razumijevanje rimskog i pred-rimskog konteksta Panonije može igrati veliku ulogu. Reljef iz Križovljan, čak ako i “resemantiziran”, predstavlja vjerojatno braću templarske (kasnije ivanovačke) “kuće”, koja je možda postojala u Križovljanu, iako oko toga postoje velika razmimoilaženja u znanosti.

Keywords

Križovljan; romanika; srednjovjekovna skulptura; rimska provincijalna umjetnost; Kelti; kontinentalna Hrvatska

Hrčak ID:

695

URI

https://hrcak.srce.hr/695

Publication date:

15.9.2005.

Article data in other languages: english

Visits: 2.591 *