Original scientific paper
Venecijanski »mali majstori« u franjevačkim samostanima Bosne i Hercegovine
Sanja Cvetnić
; Faculty of Philosophy at the University of Zagreb, Department of Art History
Abstract
Tema članka su veze bosanskohercegovačke slikarske baštine (sačuvane u franjevačkim samostanima) s dalmatinskom slikarskom
baštinom te njihov zajednički okvir: venecijanska slikarska škola. Tri djela analizirana u članku bave se različitim aspektima tih
veza. Neobjavljena mala slika Bičevani Krist kopija je središnjega dijela Bičevanja Krista venecijansko-rimskoga slikara Sebastiana
del Piomba u Kraljevoj Sutjesci (za koju je Michelangelo načinio pripremni crtež). Ista tema, uzor i predložak objavljeni su za sliku
Bičevanje Krista u Zadru, a središnji motiv ponavlja i venecijanski »mali majstor« Bartolomeo Litterini na oltarnoj pali u Abano
Terme (Padova). Stigmatizacija sv. Franje u Humcu (Ljubuški) novi je prijedlog katalogu djela Giovannija Battiste Augustija
Pitterija, slikara čiji je opus povezan s dalmatinskim naručiteljima. Za zavjetnu sliku Bogorodica sa sv. Rokom i sv. Sebastijanom,
franjevcem i skupinom vjernika koju je naslikao Sebastiano Devita 1784. godine autorica u članku analizira kontekst narudžbe,
odnosno povoda zavjeta tijekom epidemije kuge (1782.–1785.) koja se iz Bosne proširila u Dalmaciju a zabilježena je u izvještajima
fra Jakova Baltića, Mule Mustafe Ševkija Bašeskije i Pavla (Paolo) Pinellija. Prema bilješkama u franjevačkim ljetopisima moguće
je i za druge slike razumjeti naručiteljsku vezanost bosanskohercegovačkih franjevaca uz iste slikare čija su djela sačuvana u
Dalmaciji, jer u svakoj su godini zabilježena putovanja na područje vladavine Serenissime i druga središta Apeninskoga poluotoka,
radi školovanja, rada, liječenja ili nabave opreme crkava.
Keywords
slikarstvo; venecijanska škola; 16.–18. stoljeće, franjevci; Bosna i Hrcegovina; Sebastiano del Piombo; Giovanni Battista Augusti Pitteri; Sebastiano Devita
Hrčak ID:
105286
URI
Publication date:
15.12.2008.
Visits: 1.781 *