Original scientific paper
Novo građansko društvo u Europi. Doprinos vjeronauka u javnim školama: pravni aspekt
Manfred Baldus
; Institut für Kirchenrecht und rheinische Kirchengeschichte der Universität zu Köln, Köln, Njemačka
Abstract
Nacrt europskog Ustava o kojem se trenutno raspravlja, na temelju zakonodavstva dotičnih zemalja članica uvažava crkveni status (čl. I 51) kao i pravo roditelja da osiguraju vjerski odgoj i religioznu nastavu za svoju djecu u skladu sa svojim vjerskim, svjetonazornim i odgojnim uvjerenjima (čl. II. 14). Doduše, Unija može u općem školstvu neposredno donositi samo poticajne mjere i preporuke, ali srastanje zemalja članica u svim područjima života utjecat će i na organizaciju obrazovnog sustava i obrazovne sadržaje. Osnovnim etičkim vrijednostima koje se učvršćuju u "preddržavnom" prostoru (građansko društvo) uz sudjelovanje Crkava i vjerskih zajednica, potrebna je kulturalno-državna skrb javne škole. Tu vjeronauk igra veoma važnu ulogu. Ovaj članak opisuje različite pravne osnove vjerske pouke u 25 zemalja članica. U širokom rasponu od konfesionalnog vjeronauka do općeg nauka o životu istaknuti su aktualni problemi: u kojoj se mjeri mogu uzajamno povezati navještaj vjere i građanska religija, te kako se može odgovoriti na potrebu zapadnoga društva za usmjeravanjem usprkos sve većoj sekularizaciji ili upravo zbog nje. Vjersko obrazovanje učenika integrirano u opći kurikulum, prema stajalištu autora, ubrajamo u pravo na obrazovanje u smislu europskog zakonodavstva. On zagovara alternativnu ponudu konfesionalnog vjeronauka i etike te prijekom potrebom daljnju izgradnju islamskog vjeronauka u javnim školama kako bi se odgovorilo na vjersku i crkvenu slobodu, promjene u vjersko-sociološkom području i integracijski interes zemalja članica i Europske unije.
Keywords
europski Ustav; osnovne etičke vrijednosti; građansko društvo; oblici pravnih osnova; građanska religija; obrazovanje u vjeri; opći kurikulum; školski vjeronauk; etike; islamski školski vjeronauk
Hrčak ID:
113837
URI
Publication date:
18.6.2004.
Visits: 1.416 *