Skip to the main content

Original scientific paper

Potraga za drevnim spremnicima u starohrvatskom jeziku: tijelo i emocije kao spremnici

Amir Kapetanović orcid id orcid.org/0000-0002-8013-9330 ; Institute for Croatian Language and Linguistics


Full text: english pdf 190 Kb

page 127-143

downloads: 886

cite


Abstract

Uz pomoć kognitivne teorije metafore u članku se iz dijakronijske perspektive analizira
poimanje tijela i emocija kao spremnika i dokumentira se zrcaljenje dviju različitih konceptualnih
metafora u starohrvatskom i suvremenome standardnom hrvatskom jeziku u kojima se projicira
predodžbena shema spremnika (TIJELO JE SPREMNIK ZA EMOCIJE i EMOCIJA JE SPREMNIK).
Osim toga, upozorava se na veoma staro poimanje emocija kao tekućina (EMOCIJA JE TEKU ćINA
U SPREMNIKU) i kako emocija i u srednjovjekovnim i u suvremenim hrvatskim tekstovima
može biti supstancija u spremniku i spremnik supstancija. U posljednjem poglavlju samo se
naoko udaljavamo od teme jer analizom opisa đavoljega tijela u srednjovjekovnim tekstovima
potvrđujemo primjenu predodžbene sheme spremnika i na imaginarna bića. U istraživanju ove
teme iskorištena je mogućnost računalnoga pretraživanja tekstova u internetski dostupnom
korpusu hrvatskoga jezika (tekstovi 19. i 20. st.) i zasad još javno nedostupnoga računalnoga
arhiva starohrvatskih tekstova (zasad ih čine tekstovi nastali u 14. i 15. stoljeću). Ovaj članak
prilog je dijakronijskim istraživanjima konceptualnih metafora i pokušaj primjene kognitivne
teorije metafore u onim medievističkim istraživanjima koja nastoje razotkriti temeljna poimanja
srednjovjekovnoga čovjeka. Zaključuje se da višestoljetna hrvatska pisana baština čuva tragove
vrlo starih (univerzalnih) koncepata, koji su stabilni unatoč izmjenama epoha.

Keywords

kognitivna teorija metafore; medievistika; tijelo; emocije; predodžbena shema spremnika; konceptualna metafora; starohrvatski jezik

Hrčak ID:

114361

URI

https://hrcak.srce.hr/114361

Publication date:

31.12.2013.

Article data in other languages: english

Visits: 2.258 *